Mattehjälp i världsrekordklass för elever i Sätra

Nu kan elever som bor i och omkring Sätra i Gävle ännu enklare och helt gratis få individuell hjälp med sina mattestudier. Torsdagen den 26 januari öppnar Mattecentrum en räknestuga på Stora Sätraskolan. Elever från alla skolor är välkomna, oavsett deras ålder, kurs eller kunskapsnivå. Räknestugan arrangeras i samarbete med En bra start, Brynäs IF:s verksamhetsområde med fokus på det som händer vid sidan av isen.

Till den ideella föreningen Mattecentrums räknestugor kommer elever från både grundskolan och gymnasiet. Eleverna som kommer dit vill ofta satsa på ett högre betyg, få mängdträning eller för att kunna hänga med bättre på lektionerna. Många kommer till Mattecentrum bara för att få någon att diskutera matematik med eller för den trevliga atmosfären. Räknestugan pågår kvällstid under två timmar varje vecka. Det är gratis att delta och det är ingen föranmälan.

Mattecentrums räknestugor är ett komplement till den ordinarie skolundervisningen. Volontärerna som bemannar räknestugorna är personer som kunniga inom matematik, såsom civilingenjörer, matematiker och naturvetare, och alla ställer upp helt ideellt. Hjälpen i räknestugorna blir därför både engagerad som verklighetsnära. Mattecentrum driver för närvarande 110 räknestugor i veckan fördelade på 31 städer över hela Sverige. Ca 5 000 elever besöker räknestugorna i månaden.

Mattecentrum och En bra start, Brynäs IF:s verksamhetsområde med fokus på det som händer vid sidan av isen, har samarbetat sedan 2015. I november 2015 organiserade Mattecentrum och En bra start en mattelektion i Gavlerinken Arena vid firandet av Barnkonventionens dag som nu står omskriven i Guinness World Records. Mattecentrum ordnade aktiviteter inför och under firandet av Barnkonventionens dag i Gavlerinken i höstas också. Och nu startar En bra start och Mattecentrum den första räknestugan, ett efterlängtat steg framåt i samarbetet.

– Förra året gjorde vi världens största matematiklektion vid Barnkonventionens dag i Gavlerinken Arena tillsammans med Mattecentrum och tusentals elever från Gävles alla skolor. Det var ett roligt sätt att lyfta matematiken bland barn och unga i Gävle. Med räknestugan i Sätra kan vi tillsammans med Mattecentrum nu erbjuda barnen hjälp med sin matematik vecka ut och vecka in. Vår förhoppning är att räknestugan ska bidra till att fler elever hittar glädjen i matematik och klarar kunskapskraven i skolan, säger Johan Cahling, vice klubbdirektör Brynäs IF.

– Mattecentrum och En bra start samarbetade vid Barnkonventionens dag i höstas. Räknestugan blir vårt sätt att arbeta vidare med barnkonventionens artikel 29 om barns rätt till utbildning i praktiken, säger Karolina Lisslö, Mattecentrums generalsekreterare.

Mattecentrum driver sedan tidigare en räknestuga i Vasaskolan i Gävle samt på Bessemerskolans elevboende och Göranssonska skolan i Sandviken.

Pressen är hjärtligt välkommen att besöka den nya räknestugan i Sätra. Där finns det möjlighet att få träffa både elever och volontärer.

Stora Sätraskolan – Porfyrvägen 11, SätraTorsdagar kl 17:00 - 19:00 - från och med den 26 januari
Se schema på www.mattecentrum.se/raknestugor/gavle/stora-satraskolan

Schema för Mattecentrum i Gävle: www.mattecentrum.se/gavle
Schema för Mattecentrum i Sandviken: www.mattecentrum.se/sandviken

Kontaktpersoner:
Hanna Sundman, nytillträdd projektledare för Mattecentrum i Gävle: 072-200 60 47 eller gavle@mattecentrum.se
Sideeg Hasan, regionansvarig för Mattecentrum Mitt: 072-200 68 20 eller sideeg@mattecentrum.se

Om Mattecentrum

Mattecentrum grundades 2008 och är en ideell förening som erbjuder gratis hjälp i matematik till elever i Sverige. Föreningen hjälper idag ca 355 000 elever varje månad med matematik, via räknestugor i 31 städer över hela landet och webbtjänster som www.matteboken.se (nu även på arabiska) och www.pluggakuten.se. Mattecentrums huvudsponsorer är ABB och NCC. Läs mer på www.mattecentrum.se.