Elever som pluggar matte

Nordea och Mattecentrum fördjupar samarbete

Nordens största bank Nordea och den ideella föreningen Mattecentrum fördjupar sitt samarbete då Nordea går in som huvudpartner för Mattecentrum. Syftet är att ytterligare stärka ungas matematiska självförtroende och lyfta vad matematiken kan användas till, inte minst betydelsen av matematik för att på bästa sätt kunna ta hand om sin egen ekonomi.

- Det finns en mängd synergieffekter mellan oss och vi är otroligt glada för detta samarbete. Nordea vill bidra till en positiv samhällsutveckling och ser behovet av goda matematikkunskaper nu och i framtiden. Samarbetet ger oss möjlighet att utveckla vår digitala läxhjälp, vi kommer även att kunna inspirera unga med starka matematiska förebilder från yrkeslivet, säger Ellen Eriksson, generalsekreterare på Mattecentrum.

- Att matematik är viktigt vet vi som bank. Goda kunskaper i matematik är en förutsättning både för att kunna ta hand om sin egen ekonomi och för att ta sig fram i yrkeslivet. I samarbetet med Mattecentrum är vi extra glada för att alla våra medarbetare i Sverige får vara med och bidra med sin kunskap genom att volontärarbeta på Mattecentrums pluggakuten.se, säger Per Långsved Sverigechef på Nordea.

Samarbetet kommer framförallt att innebära både en utökning av den digitala läxhjälpen och utveckling av kunskapssajter som syftar till att utveckla barn och ungas kunskaper i matematik och ekonomi. Redan idag är flera av Nordeas medarbetare mattecoacher i den digitala läxhjälp Mattecentrum erbjuder, kallad Livehjälpen, där unga kan boka in sig via Teams och snabbt få hjälp. Nordeas samhällsengagemang handlar om att bidra till positiv förändring inom områdena finansiella kunskaper och entreprenörskap. Anställda på Nordea har två dagar per år för volontärarbete inom just dessa områden. Samarbetet med Mattecentrum bidrar till att möjliggöra detta.

Vill du veta mer? Kontakta:

Kommunikationsansvarig, Mattecentrum
maria@mattecentrum.se

Mattecentrum är en oberoende ideell förening grundad 2008. Vårt syfte är att stärka det matematiska självförtroendet hos barn och unga och accelerera deras matteresa. Det spelar ingen roll vilka förkunskaper ett barn har eller vilken målsättning man har satt för sig själv, alla är lika välkomna till oss.