Hur engagerade är dina Facebook-anhängare?

Är ni ett framgångsrikt företag som lyckats attrahera många fans till er Facebook-sida? Det är givetvis jättebra, men har ni reflekterat över hur stort engagemanget egentligen är kring det innehåll ni lägger ut?

Länge har företag näst intill “jagat” gilla-markeringar för att på så sätt visa allmänheten att många står bakom varumärket, vem har t.ex. inte stött på tävlingar där man deltar just genom att gilla en sida. Och visst har det fungerat, i alla fall om målet enbart varit att samla anhängare. Risken är dock att de här anhängarna endast blir en siffra som tyvärr inte visar så mycket över huvud taget.

För att utnyttja sociala medier på rätt sätt räcker det inte att ha många anhängare som egentligen inte har något engagemang kring er, det krävs att anhängarna verkligen trycker på gilla-knappen för att de har en positiv åsikt. Vi är på väg i en ny era inom sociala medier där engagemang, inspiratörer och externa budbärare får allt större betydelse. Det är antalet aktiva fans och kunder som sprider positiv information om ert företag som spelar roll. För ju fler personer som pratar om ert företag desto fler når ert budskap ut till.

Det här är något som Facebook tagit fasta på i sina senaste uppdateringar. Förutom gilla-knappen syns det också en parameter under gilla-markeringen som talar om hur många som pratar om företaget – “X pratar om det här”. Den här indikatorn är den viktiga siffran att hålla uppe, inte antalet gilla-markeringar.

Vem är ett aktivt fan? Ett aktivt fan är någon som de senaste sju dagarna:*
- Gillat er Facebooksida
- Gillat, kommenterat eller delat ett inlägg på er Facebooksida
- Besvarat en Facebook-fråga från er Facebooksida
- Svarat på evengemang som tillhör er Facebooksida
- Taggat er Facebooksida i något inlägg
- Checkat in på er Facebooksida
*http://ads.ak.facebook.com/ads/creative/insights/page-insights-guide.pdf

Funktionen kan också fungera som en fingervisning för alla sidadministratörer king vad era fans tycker är intressant, du märker fort vilka ämnen som skapar aktivitet och engagemang.

Men hur kan du avgöra om du lyckats? Enligt Hans Kullin via Media Culpa så har de mest kända konsumentmärken ett engagemang hos sina anhängare kring 0,5-2% av det totala antalet anhängare. Det kan vara ett bra riktmärke att titta på när du analyserar din egen sida!

• Ny media

• sociala medier