Opulens utlyser novelltävling! Tema: Julskräck

Inför sommaren utlyste Opulens en novelltävling som blev en succé. Nu återkommer vi med en ny tävling. Det är vår förhoppning att temat även denna gång ska sätta fart på kreativiteten hos alla novellskrivare därute. Temat för novellerna ja, det är julskräck!

Säg ordet jul och fantasin triggas! Efter en lång mörk höst kommer snart den gastkramande julen att åter kasta sig över oss med alla sina ångestfyllda paketinköp, brännvin till skinkan och obalanserade släktingar som råkar riva upp gamla familjerelaterade sår som just börjat läka. Inte nog med det; det går att föreställa sig hur ren ondska fyller atmosfären och hotar den verklighet vi klamrar oss fast vid.

Det kan givetvis finnas mer än ett sätt att föra in skräck i en tid av ledighet som annars ska präglas av glädje, kärlek, givmildhet och harmoni.

Längden på novellen ska vara 9 000-18 000 tecken inklusive blanksteg, och den får inte ha publicerats tidigare. Skicka novellen i ett worddokument.

Sex författare kommer att koras och presenteras i magasinet under julen då vi förstås också publicerar vinnarbidragen. De som kommer på första, andra och tredje plats får varsitt grafiskt blad av Opulens Melker Garay samt keps och tygväska med vår logga. De som kniper 4-6:e pris får Opulens förlags första roman Telegrammet från New York istället för en tavla.

Bidrag mejlas till novelltavling@opulens.se och kan skickas till och med 13 december.

• Litteratur

• julskräck