De är Sveriges farligaste kändisar på nätet

Sveriges farligaste kändisar är Tim ”Avicii” Bergling, Noomi Rapace och Robyn, visar en ny undersökning från säkerhetsföretaget McAfee. Samtliga medlemmar i Swedish House Mafia ligger också högt på listan över kända svenskar som oftast utnyttjas av cyberbrottslingar.

Säkerhetsföretaget McAfee presenteras för sjunde året i rad resultatet av den globala undersökningen McAfee Most Dangerous CelebritiesTM, en unik lista som undersöker vilka kändisar som det är farligast att surfa efter information om. För första gången har också en lista över de farligaste svenska kändisarna sammanställts som del av undersökningen.

IT-brottslighet är ett snabbt växande problem i Sverige och identitetsstölder är numera den vanligaste formen av bedrägeribrott. Attackerna riktas numera inte bara mot datorer, utan i allt högre grad även mot smarta mobiler och surfplattor. Ett av de vanligaste sätten för brottslingarna att ta sig in i din dator är att lura dig att klicka på länkar som leder till hemsidor med skadlig kod. Det är där kändisar är ett vanligt lockbete. Allra vanligast är dessa skadliga länkar när någon googlar på kändisens namn i kombination med söktermer som till exempel ”gratisbilder”, ”nakenbilder” och ”gratisappar”.

”De här falska kändissajterna är ”inkörsporten” till datorn, plattan och mobilen. Via hemsidorna kan upphovsmännen sedan installera hemliga program på din enhet och ställa till med olika former av oreda – allt från att lägga in irriterande men relativt ofarliga skräprogram till att kapa din e-post, dina sociala medieuppgifter eller till och med dina bankdetaljer och personuppgifter”, säger Fredrik Möller, vd för McAfee i Norden och Baltikum.

Kändisarnas farlighet har analyserats med hjälp av verktyget McAfee SiteAdvisor, och procenthalten har visat hur stor andel av de sökbara länkarna som visat sig leda till osäkra sidor.

Placering - Namn - Procent skadliga sajter

1 Avicii (Tim Bergling) 12.4%
2 Noomi Rapace 12.1%
3 Robyn 11.8%
4 Axwell 11.7%
5 Sebastian Ingrosso 11.1%
6 Victoria Silvstedt 10.8%
7 Yohio 9.9%
8 Steve Angello 7.2%
9 Aino Jawo 7.2%
10 Malin Åkerman 6.9%

En stor skillnad mellan Sverige och de flesta andra länder i undersökningen är könsfördelningen. Medan listan domineras nästan helt av kvinnliga kändisar i USA (Mad Men-stjärnan Jon Hamm är enda undantaget) består den svenska topp tio-listan av fem manliga och fem kvinnliga personligheter. Strax under topp tio hittar vi namn som Zlatan Ibrahimovic, prinsessan Madeleine och de blågula Hollywoodstjärnorna Alexander Skarsgård och Joel Kinnaman.

Collins farligast i världen
På den globala listan ”vinner” skådespelerskan Lilly Collins med Avril Lavigne och Sandra Bullock på de kanske inte helt hedersamma andra- och tredjeplatserna. 14,5 procent av alla Lily Collins-sökningar leder till skadliga sajter.

“De här sidorna kommer ofta väldigt högt i en vanlig Google-sökning och även om vi ständigt lär oss mer om riskerna är det fortfarande lätt att gå i fällan – och då kan konsekvenserna bli väldigt svåra. Idag börjar till exempel barn surfa så snart de lärt sig läsa och skriva, ofta utan tillsyn av föräldrarna. Hur förklarar man för dem att många idolsajter med Avicii, Robyn eller Yohio i själva verket är till för att lura av dig pengar?” säger Fredrik Möller.

Så skyddar du dig - tips från McAfees säkerhetsexperter
·  Var försiktig med sajter som uppmanar dig att ladda ner något innan du får tillgång till innehållet. Säkrast är att bara ladda ner eller strömma innehåll från sajter du känner väl till och litar fullständigt på.

·  Den allra farligaste sökningen på nätet är “free downloads”, gratis nedladdningar. Om ett erbjudande verkar för bra för att vara sant är det ofta en fälla för att lura dig att själv installera program som skadar datorn.

·  Var försiktig med att låta barn surfa utan tillsyn, och tala öppet med dem om riskerna på nätet.

·  Använd virusskydd! McAfees säkerhetsexperter rekommenderar att man säkrar sin dator med hjälp av McAfee LiveSafe™, en programsvit som erbjuder antivirus, anti-spyware, identitetsskydd och familjeinställningar, och extra skyddsnivåer som ansikts- och röstigenkänning för det mest känsliga innehållet. I sviten ingår SiteAdvisor som analyserar och säkerhetsklassar sajter direkt i sökverktyget och som legat till grund för undersökningen. Verktyget blockerar riskabla sajter och skyddar från phishing – att information som till exempel dina bank- och kortuppgifter stjäls av utomstående.

En kostnadsfri version av SiteAdvisor finns att ladda ner på www.siteadvisor.com

• Datorer, datateknik, programvaror

• identitetsstöld