Heidi Klum – cyberrymdens farligaste kändis

Stockholm, den 15 september 2011 – Heidi Klum har ersatt Cameron Diaz som den farligaste kändisen att söka efter på webben. Det framkom när IT-säkerhetsföretaget McAfee för femte året i rad undersökte populärkulturens mest kända personer för att avslöja den mest riskfyllda kändisen.

I undersökningen ”McAfees Most Dangerous Celebrity” fann man att filmstjärnor och fotomodeller toppar farliga listan i år, samtidigt som sångare och idrottsstjärnor är säkrare att surfa på. Cyberbrottslingar använder ofta namnet på populära kändisar för att locka människor till platser som innehåller skadlig programvara. De som letar efter den senaste videon eller bilder kan sluta med en dator full av elak programkod istället för den information eller de bilder och videos man sökte efter.

– Även om det är något säkrare än förra året, så fortsätter kändissök att generera riskfyllda resultat. Konsumenter bör vara medvetna om det skadliga innehåll som gömmer sig i till exempel förkortade webbadresser (tiny URL) och som sprids som en löpeld på webbplatser, i sociala nätverk och via e-post och textmeddelanden från vänner, säger Christoffer Callender, IT-säkerhetsingenjör på McAfee.

Heidi Klum leder till fördärv

McAfees forskning visar att sökningar efter de senaste Heidi Klum bilderna och nedladdningar innebär nio procents risk att hamna på en webbplats som har testats positivt för onlinehot som spionprogram, adware, spam, phishing, virus och annan skadlig kod. Det betyder att närmare en av 10 sökningar leder till en webbplats som kan infektera datorn. I studien används statistik från McAfee SiteAdvisor, ett verktyg som analyserar sökresultatet i sökmotorer och som indikerar om webbplatser är riskabla eller säkra att surfa till.

Topp 10 farligaste kändisarna på nätet är:

Namn

Beskrivning

Heidi Klum

Före detta Victoria´s Secret-modell och nuvarande producent av ”Project Runway”. Flyttade från tionde plats till första plats under det senaste året. Sökningar på Klum ger nästan en chans på 10 att hamna på en skadlig hemsida.

Cameron Diaz

2010:s farligaste kändis föll ner på en andra plats, med sökningar som ger en något lägre risk att hamna på en skadlig hemsida jämfört med förra året. Hon har nyligen varit i rampljuset för filmer som ”Bad teacher” och ”The Green Hornet”.

Piers Morgan

Nykomling på topp-tio-listan. Morgan är den farligaste manliga kändisen. I Sverige mest känd som en av domarna i ”America’s Got Talent”.  Syns nu mest i ”Piers Morgan Tonight” som han tagit över efter Larry King.

Jessica Biel

Farligaste kändisen 2009 föll ner ytterligare ett snäpp jämfört med förra årets resultat på några färre riskabla sidor. Biel fortsätter dock att vara i rampljuset med sitt av- och påförhållande till Justin Timberlake och för hennes framträdande i ”The A-Team” 2010.

Katherine Hiegl

Före detta ”Grey’s Anatomy”-stjärnan flyttade in på topp-tio listan i år. Hiegl har nyligen deltagit i filmer som ”Killer” och ”Life as We Know It”.

Mila Kunis

Stjärnan från ”That 70 Show” gör entré på listan för första gången i år. Stärkt av sitt framträdande i filmer som ”Black Swan” och ”Friends with Benefits”.

Anna Paquin

”True Blood”-stjärnan är lika farlig på webben som på bioduken. Hon flyttade upp från plats tio förra året till plats nummer sju i år.

Adriana Lima

Söker man nedladdningar på denna brasilianska skönhet kan det leda till rödrankade platser. Lima är mest känd för att vara Victoria´s Secret Angel sedan 2000. Sökningar på Lima blev något säkrare i år och flyttar därmed ner henne från 6:e till 8:e plats i år.

Scarlett Johansson

Den före detta barnstjärnan har blivit farligare med åren. Efter att 2010 blivit utnämnd till ”Babe of The Year” av GQ Magazine har Johansson nyligen varit aktuell med i ”Iron Man 2”.

Emma Sone

Brad Pitt

Rachel McAdams

Pitt har varit stöttepelare i denna lista och varit på topp de senaste fyra åren. Stone och McAdams är nya i topp-tio. Stone var stjärna i förra årets ”Easy A” och framträdde i ”The Help” och ”Crazy Stupid Love” i år.

Gisele Bündchen, Tom Cruise, Penelope Cruz, Jennifer Love Hewitt, Nicole Kidman och Julia Roberts har alla trillat ut ur årets topp-tio lista. Två av Victoria’s Secrets toppmodeller är med bland top-tio i år; Heidi Klum och Adriana Lima. Idrottsstjärnor och sångare är säkrare. Tennisstjärnan Maria Sharapova och Andy Roddick, som kom på 13:e och 14:e plats förra året har fallit ner på 44:e respektive 56:e plats i år. Sångaren Justin Bieber var på plats 49 i år, följd av Rihanna och Carrie Underwood som befann sig på 51:a plats och Lady Gaga var på 58:e.

Rubriker ökar inte risken

Skådespelaren Charlie Sheen har det senaste året skapat rubriker genom att offentligt lämna ”2 och en ½ män” och en rad kontroversiella utspel. Trots den publicitet Sheen fått har han inte blivit klassificerad som ”farlig” kändis i McAfees undersökning. Sheen rankades på 59:e plats i år. Sökningar på Sheen ger mindre än tre procents risk att hamna på en skadlig sida. Linsday Lohan, en annan kvällstidningsfavorit, rankades på plats nummer 18 på årets lista i sällskap av Gwen Stefani och Reese Witherspoon.

McAfees säkerhetsexperter råder kunder att surfa försiktigt och använda någon form av skydd som varnar för osäkra platser, som till exempel McAfee SiteAdvisor eller en heltäckande säkerhetslösning.

• Datorer, datateknik, programvaror

• heidi klum