"Operation High Roller” avslöjad - ny ekonomisk IT-brottslighet i mångmiljardklassen

Säkerhetsföretaget McAfee och Guardian Analytics har idag släppt rapporten ”Dissecting Operation High Roller” som avslöjar en ny typ av sofistikerad IT-brottslighet i mångmiljardklassen. De avancerade bedrägerimetoder som upptäckt visar att IT-brottslingarna nu riktar in sig mot molnbaserade servrar med hög grad av automation – och de gör det över hela världen. Tidigare har Europa varit huvudmålet för finansiell IT-brottslighet men rapporten visar även ökad aktivitet i USA och Latinamerika.

Två servrar som avslöjats i samband med Operation High Roller, baserade i Ryssland och USA, stängdes ner efter avslöjandet men attackerna fortsätter.

Vad är nytt i de här attackerna?

-          Ett skifte från traditionella attacker mot enskilda PC till automatiserade angrepp mot servrar.

-          En vidareutveckling från botnet-servrar till dedikerade och anpassade servrar med ett enda syfte – att genomföra bedrägerierna.

-          De är globala – Europa, Latinamerika och USA är drabbat

-          Attackerna riktar sig mot företagskonton och enskilda rika individer

-          Attackerna riktar sig mot finansiella institutioner i alla storlekar

Vad är konsekvenserna?

-          Brottslingarna kan genomföra mer på kortare tid

-          En större variation i angreppen

-          Dedikerade servrar och flexibel strategi försvårar upptäckt

-          Genom att undvika upptäckt kan servrarna vara online längre tid.

Hela rapporten kan laddas ner här och under dagen kommer mer material kring brottsoperationen att göras tillgängligt.

För kommentarer kring rapporten och hur utsatta svenska företag och banker är för denna nya typ av IT-brottslighet, kontakta McAfees Nordenchef Fredrik Möller, fredrik_moller@mcafee.com och telefon 0709-399 610.

För bakgrundsmaterial, kontakta AxiCom PR, kontaktperson Mattias Källman – mattias.kallman@axicom.com och telefon 0760-289 270.

• Datorer, datateknik, programvaror

• operation high roller