MCI NORDICS FÖRVÄRV AV INITIATIV OCH FÖRSTÄRKER DÄRMED SIN NÄRVARO OCH KOMPETENS PÅ DEN NORDISKA MARKNADEN

Stockholm den 15 december 2016. MCI Nordics, med kontor i Göteborg, Stockholm och Köpenhamn, tillkännager förvärvet av den stockholmsbaserade mötes-och eventbyrån Initiativ AB.

Trine Steffensen, ny VD för MCI Nordics, säger: "Vi är mycket glada över att få välkomna Initiativ till vårt växande team. Förvärvet går helt i linje med vår positionering på den lokala MICE-marknaden och är ett direkt resultat av vår vision att expandera och stärka vår närvaro i Norden. Vi siktar på att fördubbla omsättningen i regionen fram till år 2020.”

”Vi är otroligt glada och mycket stolta över att vara en del av MCI - Europas största event- mötes och kongressarrangör. Våra gemensamma tillgångar i form av mångårig kompetens och ett globalt nätverk tillför inte bara oss som företag utan även våra kunder en helt ny dimension och möjlighet att skapa bättre affärer och relationer genom Meeting & Event”, säger Initiativs tidigare ägare Jonas Jonsson och Claes-Johan Larsson. Båda fortsätter inom MCI Nordics, som Director of Corporate Events respektive Account Director.

I juni 2016 köpte MCI Nordics också den danska branschledande byrån ICS, vilket var det näst största förvärvet i branschen under året. Förvärvet korresponderar väl med MCI Nordics tillväxtstrategi, och utöver möjligheten att nå fler avslut, ökar förvärven ytterligare värdet för MCI Nordics kunder genom en unik tjänsteportfölj

Med nya innovativa lösningar och ett brett utbud av produkter och tjänster kommer MCI Nordics också att fokusera på att utöka sina konsulttjänsterpå marknaden.

MCI Nordics affärsprofil omfattar tjänster som professionell kongressorganisation (PCO), destination management (DMC), föreningsadministration (AMC) samt nu också företagsmöten, events och incentives. Ett av MCI Nordics större projekt det senaste året var att framgångsrikt samordna boende för mer än 13.000 personer 17 hotell när Eurovision Song Contest 2016 arrangerades i Stockholm.

ENDS

For any inquiries please contact:

Alex Papaioannou

Group PR Manager

MCI Amsterdam

a.papaioannou@mci-group.com

Managing Director

MCI Nordics – Copenhagen & Copenhagen

Trine.steffensen@mci-group.com

ABOUT MCI

MCI is the global leader in engaging and activating audiences. Our business is founded on a simple human insight: When people come together, magic happens. This magic is called community. Since 1987 we have been bringing people together through inspiring meetings, events, congresses and association management. MCI helps organizations harness the power of community by applying our strategic engagement and activation solutions to build unforgettable online and offline experiencesthat foster change, inspire, educate and enhance business performance. MCI is an independently owned company with headquarters in Geneva, Switzerland and a global presence. Our 1,900 professionals in 60 cities and 31 countries work with clients across Europe, the Americas, Asia-Pacific, India, the Middle East and Africa. Find out more at www.mci-group.com.

• Utbildning

MCI Nordics är en av Nordens ledande mötesbyråer med verksamhet inom framför allt event, möteskommunikation och kongresser. MCI Nordics finns i Stockholm, Göteborg och Köpenhamn och är en del av den internationella mötesföretaget MCI med över 1800 medarbetare på 60 kontor i 31 länder.