MECA ska bli störst inom tunga fordon

MECA har ambitionen att bli störst inom segmentet tunga fordon i Sverige. Under hösten 2022 har företaget tagit flera viktiga steg mot att förverkliga den visionen, bland annat genom att utöka antalet lager och genom att anställa Patrik Lundin, med över 20 års erfarenhet från branschen, som ny försäljningschef.

MECA är idag Sveriges näst största verkstadskedja för lätta fordon med en omsättning på drygt en miljard kronor. Nu utvecklar man verkstadskedjan till att också hantera tunga fordon.

– Under hösten och vintern 2022 har vi utformat en strategi med stort fokus på tunga fordon på 20 av våra 40 expresslager som hanterar reservdelar för tunga fordon. Varje lager kommer att anpassas till de lokala behoven liksom utbildningen av vår personal, säger Patrik Lundin, försäljningschef på MECA Tunga fordon.

Målet på lång sikt är att nå en omsättning på 250 miljoner och en femfaldig ökning av antalet verkstäder för tunga fordon, från dagens 12 till 65 stycken verkstäder till 2025. Målet på kort sikt är att fortsätta bygga ut antalet verkstäder och lager. MECA Tunga fordon har gått från 5 till 30 rikstäckande lager på bara några år. Målet är att ha 40 lager på plats innan 2023 är slut.

– Att sälja reservdelar till tunga fordon är en extremt konkurrensutsatt bransch med många aktörer. Men jag ser stora möjligheter för MECA eftersom vi är mycket bra på distribution. Med en lokal anpassning för att möta kundens efterfrågan är jag helt övertygad om att utmaningen är en lika stor möjlighet för oss, säger Patrik Lundin.

Under hösten 2022 anställdes Patrik Lundin som försäljningschef för MECA Tunga fordon. Patrik har arbetat 20 år i branschen och har tidigare bland annat varit vd på Nordic Truckcenter.

• meca
  • tunga fordon
  • bilverkstad

MECA med huvudkontor i Malmö omsätter 1 miljard. Vi på MECA differentierar oss genom att vara hela Sveriges mest förstående bilexpert! Vi ingår i börsnoterade Mekonomen Group och agerar på den svenska eftermarknaden för bilar. Genom störst förståelse för våra konsumenters och kunders vardag skapar vi helhetslösningar som ska göra oss till förstahandsvalet. Det sker dels genom vår fristående verkstadskedja, MECA Bilservice med 400 verkstäder, där vi vill skapa den bästa konsumentresan. Dels genom att vi som grossist säljer och distribuerar verkstadsutrustning, reservdelar och biltillbehör via våra 60 lokala Expresslager till alla Sveriges verkstäder. Inom vår verkstadskedja hanteras det varje år 450 000 bilar.

Vi ska alltid vara Professionella, Innovativa, Kompetenta och Engagerade. Vi arbetar aktivt med ständigt lärande och CSR, och i Sverige arbetar 1300 personer under varumärket MECA.

Vi skapar förutsättningar för alla att ta sig dit de vill. Alltid.

Läs mer om oss på meca.se

Jennie Edling

Presskontakt PR & kommunikationsansvarig +46 (0)40 671 60 60 MECA Hemsida