Mecel öppnar kontor i Bangalore, Indien och stärker sin närvaro i Asien

Mecel stärker sin globala närvaro ytterligare med ett kontor i Indien som kommer att ge direkt stöd och utveckla produkter och tjänster till en växande kundbas i Indien. Mecel, med huvudkontor i Göteborg, har ett globalt partnernätverk och höga ambitioner att växa. Det nya kontoret kommer inledningsvis att sysselsätta cirka 40 personer, med planer på en snabb tillväxt för att möta marknadens ökande efterfrågan. Ansvarig på Mecels kontor i Bangalore är Thomson Christopher, med lång och bred teknisk expertis inom området och chefspositioner från Delphi Technical Centre i Bangalore.

Det nya kontoret stärker Mecels närvaro i Asien, med tonvikt på utveckling och försäljning av Mecels produkter för AUTOSAR utveckling, Automotive Bluetooth och HMI Design på den asiatiska marknaden. “Den asiatiska bilindustrin växer och med vår närvaro i Indien kan vi nå hela den asiatiska marknaden snabbt och direkt.” säger Kent Eric Lång, VD på Mecel.

“Inrättandet av Mecel Bangalore skapar nya möjligheter för oss att sälja våra innovativa produkter och avancerade mjukvarulösningar till den teknik-hungriga asiatiska marknaden. Mecels produkter och lösningar är i världsklass och tillsammans med det rika utbudet av ingenjörer i regionen ger det ett bra recept på framgång för Mecel i Indien.“ säger Thomson Christopher, General Manager på Mecel Bangalore.

Som ett internationellt företag kan Mecel stödja kunder över hela världen. Ett globalt fokus blir allt viktigare då utvecklingen av fordon är inte bara sker på traditionella platser i Europa, USA och Japan utan även på tillväxtmarknader som exempelvis Indien, Latinamerika, Kina och Malaysia.

“Många av våra kunder och partners bedriver forskning och utveckling i regionen, varför Indien blir mer och mer viktigt för Mecel.” säger Kent Eric Lång. “Med globaliseringen kommer ökad konkurrens och behov av kostnadseffektiva lösningar. Mecel levererar just detta med innovativa produkter och lösningar som reducerar tiden för mjukvaruutveckling, minskar kostnader och förbättrar time-to-market.“ fortsätter han.

KONTAKTA OSS

• asien tillväxt
  • mjukvaruutveckling

Framgång i teknikens framkant

Mecel är ett framgångsrikt högteknologiskt system- och programvaruföretag med spetskompetens inom inbyggd programvara för fordon. Våra produkter och lösningar är utformade för att göra bilkörning till en bekväm, säker och interaktiv upplevelse. Inte nog med det, fordonstillverkare kan med våra lösningar integrera ny teknik snabbare och på ett pålitligt och kostnadseffektivt sätt. Våra kunder tillhör de främsta aktörerna inom den internationella fordonsindustrin. Tillsammans med dem skapar vi innovativa och kostnadseffektiva systemlösningar i teknikens frontlinje. Mecel har funnits 25 år i branschen och har huvudkontor på Mölndalsvägen i Göteborg.

Henrik Häggström

Presskontakt Managing Director +46 31 7204404