Mecenat och Demoskop inleder ett samarbete kring ungas åsikter

Demoskop och Mecenat lanserar strategiskt samarbete – släpper första rapporten med undersökning från Framtidspanelen

Nu lanserar Demoskop och Mecenat sin första rapport baserad på Framtidspanelen, en undersökningspanel som samlar landets unga och studenter. Med Demoskops långa erfarenhet av undersökningar och Mecenats unika tillgång till 1,2 miljoner studenter i Sverige tas ett stort steg mot att bättre förstå en viktig målgrupp. I den första temarapporten från UngInsikt, är fokuset på studenters ekonomiska situation och hur det påverkar deras studentliv och utbildningsval.

Unga personer har länge varit svåra att nå och med sjunkande svarsfrekvenser behövs innovativa nya sätt för att nå dem. Demoskop ligger i framkant med att ta fram digitala undersökningspaneler genom nyskapande tekniker och relevanta samarbeten. Samtidigt har Mecenat genom sina erbjudanden och rabatter till studenter etablerat sig som den plattform som alla unga har hört talas om och har en relation till. Genom att kombinera Demoskops undersökningserfarenhet och Mecenats expertis om att nå unga så ämnar Framtidspanelen att bli den bästa källan för att förstå en dynamisk och inflytelserik målgrupp.

”För att nå unga så måste vi våga tänka nytt. I stället för att stå vid sidolinjen och klaga på att det är svårt att nå unga så väljer vi att möta dem där de är. Genom samarbetet med Mecenat och Framtidspanelen avser vi vara en del av lösningen”, säger Pelle Ahlin Olofsson, Affärsområdeschef samhälle & opinion Demoskop.

”Mecenat har arbetat med Sveriges studerande i 25 år och vet väldigt mycket om vad de gillar och hur de agerar. Genom samarbetet med Demoskop bygger vi vidare på det. Vi får en gedigen kunskap inte bara om vad de gör, utan också vad de tycker och hur de tänker i frågor som är relevanta för studenter och våra partners”, säger Arber Karaqica, Marknadschef på Mecenat AB.

Undersökningarna kommer att handla om allt ifrån livet som student, synen på högskolor och universitet, levnads- och hälsovanor, till åsikter och tankar om aktuella händelser, politisk åskådning och andra samhällsfrågor. Frågor kommer regelbundet skickas ut till deltagare i Framtidspanelen, och svaren är helt anonyma. För de organisationer eller företag som har ett behov av att lära känna målgruppen bättre kommer det även vara möjligt att ställa egna frågor.

Den första temarapporten som baseras på en undersökning från Framtidspanelen lanseras den 26 oktober och handlar om studenters ekonomiska situation.

Använd länken nedan för att ladda ned rapporten ”UngInsikt: Tuffa tider för studenter - eller?”.

partner.mecenat.com/se/unginsikt

För mer information, vänligen kontakta:
Pelle Ahlin Olofsson, Affärsområdeschef Samhälle & Opinion Demoskop
E-post: pelle.ahlin@demoskop.se

Arber Karaqica, Marknadschef Mecenat AB
E-post: arber.karaqica@mecenat.com

Om Demoskop
Demoskop erbjuder undersökningar, analys och rådgivning inom samhälle & opinion, marknad & media, arbetsliv och företag samt privatekonomi. Företaget är banbrytande i metodutveckling och analys av nya datakällor. Det moderna angreppsättet har banat väg för träffsäkra slutsatser med direkt affärsnytta för företag och organisationer. Läs mer här www.demoskop.se.

Vi förmedlar Mecenatrabatter till studerande, alumner och 55+. Vi kommunicerar regelbundet med drygt 2,5 miljoner medlemmar.
Genom Mecenat studentrabatter, Mecenat Alumni,
Seniordays och finska Frank Students, erbjuder vi rabatter för att underlätta vardagen och få pengarna att räcka längre. Samtidigt utvecklar vi kommunikationsvägar och bygger engagemang för våra partners. Flera av världens starkaste varumärken använder Mecenat för sin kommunikation.