Kårval över internet ska få studenterna att rösta

Idag och två veckor framåt kan de 11 000 medlemmarna i Filosofiska Fakulteternas Studentkår i Göteborg rösta fram ett nytt kårfullmäktige. Nytt för i år är att förutom de traditionella valurnorna kan de med hjälp av sitt Mecenatkort logga in på en särskild webbsida och lägga sin röst över nätet. Ambitionen är att därmed höja det tidigare mycket blygsamma valdeltagandet.

-Vi har haft de här tankarna i många år men i höstas bestämde vi oss för att göra verklighet av planerna. Det finns sådana här system att köpa men eftersom Mecenat redan har tillgång till vårt medlemssystem och vi redan har ett väl fungerande samarbete så valde vi dem. De har ett webbaserat system som hanterar kårval som vi dessutom kan använda gratis vilket gjorde det valet lätt, säger Christina Dackling, vice ordförande för FFS

Under vintern har tekniken anpassats så att valet går att genomföra i enlighet med FFS stadgar och de har fått in information och funktioner som behövdes på kårvalssidan.

De senaste åren har valdeltagandet legat runt 4 procent men genom att göra det möjligt att rösta via internet räknar man med att höja den siffran väsentligt. Under våren har FFS informerat om valet på sina kårsidor i studenttidningen Götheborgske Spionen, affischerat på universitetet och satt upp en grupp på Facebook för att sprida budskapet. Dessutom kommer Mecenat att skicka ut information om valet till FFS medlemmar via e-post.

För att lägga sin röst loggar man in med sitt Mecenatkort på www.karvalet.se. Där kan man läsa på om kandidaterna och sedan lägga sin röst. När man har valt en kandidat tar själva förfarandet att logga in och rösta inte mer än en minut.

Vill man hellre göra som tidigare finns det valurnor uppsatta på universitetet och på kårexpeditionen sista veckan av valperioden där man kan lägga sin röstsedel. Valet till FFS kårfullmäktige pågår 6/4 - 17/4.

Senare i vår kommer även studentkårer i Växjö och Umeå genomföra kårval i samarbete med Mecenat.

För mer information kontakta:

Christina Dackling, vice ordförande för FFS samt ledamot i valnämnden
christina.dackling@ffs.gu.se

Mats Fredrikson, ansvarig för kårkontakter på Mecenat
mats.fredrikson@mecenat.se

Vi ger ut Mecenatkortet och CSN-kortet till Sveriges studerande. Under läsåret 2008/2009 skickar vi ut 1,3 miljoner kort till studerande från första årskurs på gymnasiet till sista termin på universitet och högskola.
CSN-kortet ges ut på uppdrag av CSN och Mecenatkortet ges ut i samarbete med Sveriges studentkårer. Korten bevisar att du är student och berättigar till tusentals studentrabatter över hela Sverige. Mecenat förmedlar även studentrabatter till studenter i Danmark via mecenat.dk.