DermaSilk eksembehandling på Fråga Doktorn, SVT2

Trots kortisonbehandling och att Måns hade koll på vad han åt blev eksemen inte bättre. Vändningen för Måns blev när Måns mamma fick höra talas om medicinska silkeskläder, DermaSilk. ”Eksemen var så förtjockade och vätskade och sårade så vi kunde inte börja använda starkare kortison förrän såren hade börjat läka.” berättar mamma Lena. Lena provade DermaSilk på Måns. ”Efter ett par dag började såren att läka och den vätskande delen av eksemen försvann.” ”Nu är det inget kvar. Bara lite småeksem på benen.” berättar Måns nöjt. ”DermaSilk är ett specialbehandlat silke som minskar infektionen av bakterier i eksemet och minskar irritationen.” förklarar Ingegerd Larsson, VD vid Medeca Pharma AB. ”Ingen substans avges till huden och det innebär att det inte finns några biverkningar med behandlingen. Heller ingen risk att bakterierna blir resistenta.” ”DermaSilk är ett bra komplement för de barn som har en svår klåda där man inte kan komma till rätta med den på ett annat sätt och ofta kan det ha lika bra effekt som kortison.” menar barnallergolog Sven Andræ. Inslaget visades på Fråga Doktorn, SVT2, den 21 januari. Inslaget om DermaSilk kan ses på SVT Play: http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1030202 Inslaget visas efter 16:58 minuter. För ytterligare information, kontakta: Fil.Dr. Rafael Ferrandiz, produktchef, Tel: 070-256 34 32 Apotekare Ingegerd Larsson, VD, Tel. 018-25 85 30

• Medicin, läkemedel