Sensor som visar om maten är färsk

Sensor som visar om maten är färsk

På kort tid har de två entreprenörerna i bolaget, Robin Thiberg och Erik Lindberg, lyckats få projektavtal med alla parter i kedjan från producenter av förpackningsmaterial till detaljister, ordna finansiering samt initiera avancerad produktutveckling. Bland bolagen de knutit till sig finns förpackningsproducenten Flextrus och livsmedelsleverantören Atria Scandinavia.

– Vår styrka ligger i att vi arbetar nära marknaden, med företagen, och sedan utvecklar något som adderar värde och enkelt kan implementeras tillsammans med dem, säger Erik Lindberg.

Upptäckten ska leda till en sensor som i realtid detekterar livsmedelsstatusen genom att binda in bakteriers restprodukter. När detta sker förändras sensorns optiska och elektriska egenskaper. Förändringen avkodas via så kallad RFID, en digital teknik för att läsa information på avstånd. Dessutom syns ett färgomslag på förpackningen. Sensorn och RFID-taggen blir en liten, tunn detalj som appliceras på emballaget.

– Vår företagsidé är att skapa ett värde för våra kunder exempelvis genom att de kan förlänga livsmedlets hållbarhetsmärkning. Genom att använda vår innovation – som i varje tillfälle mäter statusen på livsmedlet i varje förpackning – får de ökad säkerhet och spårbarhet i sin distribution av livsmedel. I dag har företagen begränsad kontroll över hanteringen i leveranskedjan och behöver lägga en säkerhetsmarginal till sin uppskattning av ”bäst före”-datumet, säger Robin Thiberg.

Ett övergripande mål är att göra bolaget investeringsredo under 2016, med starka avtal och utvärderat koncept. Hittills har företaget fått finansiering från bland andra Lunds universitets innovationssystem och Vinnova.

Innoscentia tillhör Medeons inkubator. Här finns bolag i rätt bransch vilket ger ett bra nätverk, synlighet för investerare och tillgång till laboratorium, enligt Robin Thiberg.

– Victoria från Medeon tyckte att vi skulle prata med ett annat Medeon-inkubatorbolag som eventuellt kunde tillföra kompetens till vår teknik. Hon sydde ihop ett möte med Rambabu Atluris på Infingent Innovations, och han visade sig vara helt perfekt för att utveckla vår teknik, säger han.