docent Emma Ahlqvist, Lunds universitet

Medeon-stipendiet på 50 000 kronor tilldelas docent Emma Ahlqvist på LUDC

Evenemanget vänder sig till hela familjen. Det är Medeon som i samverkan med LUDC, Diabetesföreningen i Skåne Län, Lunds universitet och DSS som arrangerar dagen.Evenemanget vänder sig till hela familjen. Det är Medeon som i samverkan med LUDC, Diabetesföreningen i Skåne Län, Lunds universitet och DSS som arrangerar dagen.

Lördagen den 9 november med start kl 9.30 uppmärksammas Världsdiabetesdagen på Quality hotel View i Malmö.

Det är forskningsparken Medeon Science Park & Incubator som i samverkan med LUDC- Lunds universitets diabetescentrum, Diabetesföreningen i Skåne Län, Lunds universitet och DSS Diabetes Samverkan Sverige som står bakom programmet.
Medeonstipendiet på 50 000 kronordelas ut av Medeon i samverkan med Moll Wendén Advokatbyrå och den här gången är det docent Emma Ahlqvist som får ta emot stipendiet.

Motiveringen lyder enligt följande: ”docent Emma Ahlqvist tilldelas 2019 års Medeon-stipendium för sin nydanande forskning inom genetik och diabetes. Hennes kliniska undergruppering av diabetes har vunnit världsrykte och banar väg för bättre individualiserad vård.”

Diabetes är en tickande bomb, en folksjukdom, som ökar i hela världen. En av nio svenskar har diabetes eller är i riskzonen att drabbas. Typ 2-diabetes, livsstilsrelaterad, ökar kraftigt samtidigt som Sverige är ett av de länder med högst antal insjuknande i typ 1-diabetes, som är en autoimmun sjukdom.

Världsdiabetesdagen, eller World Diabetes Day, startades efter ett initiativ av International Diabetes Federation (IDF) och WHO 1991, för att uppmärksamma att diabetes ökar stort i världen. Även FN är med i arbetet.

När det gäller övriga programmet får vi lyssna b la på Karl Bacos, forskare, Lunds universitet ”Så påverkas våra gener och hälsa av fett och socker”.

Dag: Lördagen den 9 november för att belysa Världsdiabetesdagen https://vddmalmo.com/
Tid: kl 09.30 – 15.00
Plats: Quality Hotel View, Hyllie i Malmö
Program: https://vddmalmo.com/program/