Peter Spégel, docent

Medeonstipendiet på 50 000 kronor tilldelas Peter Spégel på LUDC

Det är Medeon som i samverkan med LUDC Lunds universitets Diabetescentrum, Diabetesföreningen i Skåne län och DSS, Diabetes Samverkan Sverige som arrangerar dagen.

Lördagen den 10 november kl 9.30 – 15.00 uppmärksammas Världsdiabetesdagenpå Clarion Hotel & Congress, Malmö Live.
Det är forskningsparken Medeon Science Park & Incubator som i samverkan med LUDC- Lunds universitets Diabetescentrum, Diabetesföreningen i Skåne län och DSS Diabetes Samverkan Sverige som står bakom programmet.

Medeonstipendiet på 50 000 kronordelas ut av Medeon i samverkan med SEB och den här gången är det Peter Spégel som får ta emot stipendiet.

Motiveringen lyder enligt följande:”Peter Spégels forskning har frambringat grundläggande kunskap om insöndring av insulin och det viktiga tarmhormonet GLP-1. Han är en mycket skicklig metabol forskare som undersöker hur födoämnen omsätts inuti celler, men också i kroppen som helhet. Genom kliniska studier har han kunnat visa skillnader mellan olika varianter av typ 2-diabetes. Peters forskning lägger grunden för skräddarsydd behandling av diabetes, anpassad till individen.I framtiden kommer Peter fokusera på att identifiera metabola ämnen som skyddar mot uppkomst av komplikationer till diabetes, något som är av stor samhällsekonomisk betydelse, men framför allt minskar det mänskliga lidandet.”

Diabetes är en folksjukdom, som ökar i hela världen. I Sverige drabbas ungefär fyra procent av befolkningen. Att allt fler lever längre och att antalet överviktiga har ökat, är faktorer som spelar in, liksom ärftlighet, miljö och livsstil. De allra flesta diabetiker, omkring 90 procent, har typ 2 diabetes, också kallad åldersdiabetes, den andra stora diabetessjukdomen är diabetes typ 1, som kräver dagliga insulininjektioner.

När det gäller övriga programmet får vi bl.a. lyssna på Olle Melander, professor Lunds universitetet ”Kan vanligt vatten minska risken för typ-2 diabetes?” och Claes Virdeborn, övertandläkare, avdelningen för parodontologi, Malmö universitet ”Vikten av god munhälsa vid diabetes”.

Dag: Lördagenden 10 novemberi samband med Världsdiabetesdagenpå MalmöLive
Tid: kl09.30. – 15.00Plats: Clarion Hotel & Congress Malmö Live
Program: https://vddskane.com/program/

*Stipendieutdelning:kl 11.30-12.00