Ung Malmöforskare fick Medeonstipendiet på 25 000 kronor

Det nyinstiftade stipendiet är tänkt att delas ut till unga lovande forskare vid Clinical Research Center (CRC) i Malmö som uppmuntran inför framtiden.

Stipendiaten utses av en nomineringsgrupp som består av representanter från Sparbanken Öresund, Medeon Science Park och Clinical Research Center. Enskilda personer, organisationer och nomineringsgruppen kan föreslå stipendiater.

Nomineringsgruppens motivering lyder: Efter avlagd doktorsexamen har Anders Rosengrens forskning blivit allt mer translationell, vilket innebär att han kombinerar kliniska studier och frågeställningar med experimentella studier för att belysa orsaksmekanismerna. Anders Rosengren är 33 år och legitimerad läkare. Anders är verksam vid Lunds Universitets Diabetes Centrum vid CRC i Malmö.

- Forskning och företagande inom life science har stor betydelse för vår region och faller inom ramen för våra grundläggande värderingar, nämligen att låta överskott gå tillbaka till den region där våra kunder lever och verkar. Därför har vi valt att stödja och uppmuntra unga och lovande forskare inom hälsoområdet, säger Joakim Linse, affärschef Sparbanken Öresund.

Clinical Research Center i Malmö är en forskningsmiljö mitt i Malmö med uppgift att bidra till att människors hälsa förbättras i världen. Genom att ge forskningen bästa möjliga förutsättningar kan nya medicinska upptäckter omsättas i förbättrad diagnostik och behandling och förebyggande hälsovård. CRC består av tre institutioner, nämligen Institutionen för kliniska vetenskaper, Institutionen för laboratoriemedicin och Institutionen för hälsa vård och samhälle.

Om Sparbanken Öresund

Sparbanken Öresund är en regional fullservicebank med lokalt engagemang och fullt fokus på Öresundsregionen. Banken erbjuder privatpersoner samt små och medelstora företag finansiella helhetslösningar i samarbete med marknadens främsta leverantörer. Sparbanken Öresund har 34 kontor på 25 orter i västra Skåne.

Medeon Science Park är en forskningspark inom läkemedelsutveckling, medicinteknik, bioteknik och hälsovård. Forskningsparken finns i Malmö, mitt i Öresundsregionen och mitt i Medicon Valley – det geografiska område där 60 procent av Skandinaviens life science-företag finns. På Medeon finns idag ett trettiotal företag med totalt 450 anställda. Medeon ägs av Malmö stad (60 procent) och fastighetsbolaget Wihlborgs (40 procent).

Mer information finns på www.medeon.se.