Vård- och omsorgspersonal i robotdräkt blir 6 gånger starkare

På ett seminarium på Medeon Science Park i Malmö presenterades en rad idéer hur robotar kan användas inom vården och omsorgen. Seminariet arrangeras av Japanska ambassaden och JETRO (Japan External Trade Organization) i samarbete med Medeon Science Park.

I framtiden kan vi till exempel få se omsorgspersonal iförda robotdräkter. Eller robotar som ersätter rullstolar och ökar den handikappades självständighet. Robotar ska dock inte ersätta mänsklig kontakt. Syftet med seminariet är att skapa förutsättningar för samarbete mellan life science-företag och institutioner i Skåne och Japan gällande robotteknologi inom sjuk- och hälsovård.

Se hur robotdräkten fungerar här:

www.youtube.com/watch?v=QjRrnwiP-8E

Robotteknologin har gjort enorma framsteg och kan idag underlätta för vård- och omsorgspersonal och öka människors frihet, självständighet och mobilitet. Med hjälp av robotar kan mycket av arbetsuppgifterna inom vården och omsorgen överföras till robotar, till exempel tunga lyft och assistans. Det är alltså inte bara inom tillverkningsindustrin som robotar assisterar och kompletterar människor och utför monotona arbetsuppgifter och gör att människor slipper tunga lyft. Ett exempel är HAL som agerar utifrån kommandon i hjärnan och skickar signaler till armar och ben. En person som är iförd HAL blir 6 gånger starkare. Dräkten kan användas av exempelvis personal inom vården och omsorgen, men även av personer som har någon form av handikapp, till exempel personer som inte kunnat gå.

- Många är rädda för att ersätta människor med robotar, men egentligen erbjuder robotarna människor självständighet och oberoende, säger Adam Hagman, ansvarig för hälsorobotik på Robotdalen i Västerås.

För mer information besök eller kontakta:

Bengt Lövdén, VD Medeon Science Park, 0708 - 59 45 27.

Catrine Pauckstadt, Informationsansvarig Medeon Science Park, 0703 - 05 25 65.

www.medeon.se.

Adam Hagman, ansvarig för hälsorobotik på Robotdalen, 0703 - 05 54 41.

Om JETRO

Japan External Trade Organization (JETRO) is an organization under the Ministry of

Economy, Trade and Industry (METI) that works to promote mutual trade and

investment between Japan and the rest of the world..

Om Medeon Science Park
Medeon Science Park är en forskningspark inom läkemedelsutveckling, medicinteknik,

bioteknik och hälsovård. Forskningsparken finns i Malmö, mitt i Öresundsregionen och

mitt i Medicon Valley - det geografiska område där 60 procent av Skandinaviens life

science-företag finns. På Medeon finns idag ett trettiotal företag med totalt 450 anställda.

Medeon ägs av Malmö stad (60 procent) och fastighetsbolaget Wihlborgs (40 procent).

Mer information finns på www.medeon.se.

Om Robotdalen

I Robotdalen samverkar näringsliv, akademi och offentliga aktörer i Södermanlands, Västmanlands och Örebro län. Tillsammans befäster Robotdalen regionen som världsledande inom tillverkning, forskning och utveckling av robotik och automation. Robotdalen finansieras av Vinnova, Europeiska regionala utvecklingsfonden, länsstyrelser och landsting i Södermanlands, Västmanlands och Örebro län, regionförbunden i Södermanland och Örebro län, kommunerna Eskilstuna, Laxå, Västerås och Örebro, Mälardalens högskola, Örebro universitet, Innovationsbron, Sparbanksstiftelsen Nya samt deltagande företag.