CECONOMY-dotterbolaget MediaMarktSaturn säljer majoritetsandelar i den svenska verksamheten till Power Retail Sweden - partnerskapet sätter kurs för hållbar lönsam tillväxt i Sverige

• Power Sweden förvärvar 100 procent av aktierna i MediaMarkt Sverige, MediaMarktSaturn har en minoritetsandel på 20 procent i Power Sweden.
  • Power Sweden integrerar hela den nationella organisationen med 29 butiker och alla anställda i MediaMarkt Sverige.
  • Fortsättning av butikerna som "MediaMarkt" fram till omprofileringen.

Düsseldorf, 14 februari 2023 - MediaMarktSaturn, dotterbolag till CECONOMY AG, och den nordeuropeiska elektronikåterförsäljaren Power International AS ("Power") har ingått ett strategiskt avtal om att avyttra den svenska verksamheten. Power Sweden, ett helägt dotterbolag till Power, kommer att förvärva 100 procent av MediaMarkt Sverige. De 29 butikerna och de cirka 1 300 anställda blir därmed en del av det nordeuropeiska företaget. I gengäld får MediaMarktSaturn en minoritetsandel på 20 procent i Power Sweden.

Dr Karsten Wildberger, vd för CECONOMY och MediaMarktSaturn: "Vi är glada över att ha hittat en lovande lösning för den fortsatta utvecklingen av vår svenska verksamhet genom avtalet med Power. Vi har kontinuerligt investerat i vår verksamhet i Sverige under de senaste åren och har byggt upp en god marknadsposition. Tillsammans med Power har vi alla förutsättningar för att växa hållbart och lönsamt från denna position. Samarbetet med Power stärker vår marknadspenetration i Sverige och öppnar samtidigt tillväxtmöjligheter i andra nordeuropeiska länder. Detta är goda nyheter för våra anställda, kunder och partners."

Power Group är ett av de snabbast växande och mest lönsamma företagen inom detaljhandeln i norra Europa. Elektronikkoncernen har för närvarande en fysisk och online-närvaro i Norge, Finland och Danmark och är en ren online-återförsäljare i Sverige. Power Group uppnådde en omsättning på cirka 1,5 miljarder euro under räkenskapsåret 2021, vilket placerar företaget på andra plats på den norska marknaden. Företaget har för närvarande 4 700 anställda. Power Swedens online-verksamhet hade en omsättning på cirka 20 miljoner euro under räkenskapsåret 2021.

"För Power är den svenska marknaden den motsvarighet som saknas för att utnyttja ny potential. Sammanslagningen med MediaMarkt Sverige och förvärvet av de lokala butikerna är det perfekta tillfället för Power att gå in på den svenska marknaden även inom stationära produkter och att komplettera och utöka den befintliga online-verksamheten med en stark stationär närvaro", säger Ronny Blomseth, VD för Power International AS.

Fram till dess att övergången till Power-varumärket är klar kommer MediaMarkt att fortsätta att ha en närvaro på nätet och i fysiska butiker i Sverige. Alla garantier och skyldigheter gentemot kunder och leverantörer kommer därefter att övertas av Power och fortsätta att gälla som tidigare.

MediaMarktSaturn gick in på den svenska marknaden 2006. Under det senaste räkenskapsåret 2021/22 hade företaget en omsättning på 506 miljoner euro1. MediaMarkt Sverige ligger för närvarande på fjärde plats på den totala svenska marknaden. I maj 2022 öppnade en ny flaggskeppsbutik i Mall of Scandinavia i Solna (Stockholm) som är Sveriges modernaste MediaMarkt.

Transaktionen är beroende av konkurrensmyndigheternas godkännande och förväntas ske under sommaren 2023. Transaktionen förväntas leda till en negativ särskild effekt i CECONOMYs konsoliderade årsredovisning för räkenskapsåret 2022/23 på ett medelhögt tvåsiffrigt miljonbelopp i euro. Eftersom detta är en portföljåtgärd kommer den inte att ha någon inverkan på CECONOMY:s justerade EBIT för budgetåret 2022/23.

Om CECONOMY
CECONOMY AG förenklar livet i den digitala världen. Företaget är ledande inom koncept och varumärken för konsumentelektronik i Europa. Företagen i CECONOMY-portföljen har miljarder konsumentkontakter per år och erbjuder produkter, tjänster och lösningar som gör livet i den digitala världen så enkelt och trevligt som möjligt. På så sätt skapar de mervärde för både kunder och investerare.

Kontakt för pressen
Uwe Wolfinger
+49 (0)151 1511-3933
uwe.wolfinger@ceconomy.de

MediaMarkt är en av Europas ledande återförsäljare av hemelektronik. Företaget grundades 1979 och ingår i tyska koncernen MediaMarkt Saturn Retail Group. För närvarande har MediaMarkt 29 varuhus i Sverige och koncernen över 1000 varuhus i 13 europeiska länder. Gå in på www.mediamarkt.se för att besöka MediaMarkts e-handel.