MediaMarkt öppnar i nya lokaler på Drottninggatan i Stockholm

Nu står det klart att MediaMarkt kommer öppna ett nytt varuhus på Drottninggatan i centrala Stockholm. Under försommaren planerar man att slå upp dörrarna till det nya varuhuset som kommer att fokusera på kundupplevelsen.

MediaMarkt har i veckan skrivit avtal med Clas Ohlson (som hyr av Vasakronan) som innebär att MediaMarkt öppnar nytt varuhus för konsumentelektronik mitt i Stockholm på Drottninggatan 53 under försommaren 2021, jämte Clas Ohlsons flagship-butik. Gatan och adressen är högfrekventerad med uppemot 70 000 fotgängare per dag. Senast MediaMarkt öppnade ett nytt varuhus var 2018. Det nya varuhuset kommer att vara drygt 3300 kvadratmeter stort, fördelat på två plan.

”Vi har haft en mycket positiv trend under det senaste året. Vi har nu många spännande och offensiva saker på gång. Med online som tillväxtmotor är det viktigt med den kvaliteten i butiksnärvaron som ger en ytterligare kundupplevelse, dvs omni-kanal. Varuhuset på Drottninggatan blir av ”flagship”-karaktär med vårt senaste butikskoncept i Europa. Om vi fortsätter vår positiva utveckling, så har vi goda möjligheter att kunna öppna fler nya varuhus så småningom”, säger Magnus Håkansson, VD för MediaMarkt i Sverige.

Det nya varuhuset kommer att fokusera på kundupplevelsen och bygga på täta samarbeten med leverantörer, en sömlös omni-kanalsupplevelse, dedikerade ytor för totala kundlösningar, tydlig närvaro av marknadens främsta varumärken, med mera.

”Det känns bra för oss att ha landat hyresavtalet med just MediaMarkt. Vi tror att vi som goda grannar kommer att kunna attrahera kundflöden åt varandra och fortsätta vara en viktig del av Drottninggatan som shoppingdestination”, säger Kristofer Tonström, VD för Clas Ohlson.

MediaMarkt Sverige omsätter ca 5,5bnSEK med ca 1000 anställda och 28 varuhus med försäljningen fördelad på TV, IT, Telekom, större hushållsmaskiner (MDA) samt mindre hushållsmaskiner (SDA). MediaMarkt Sverige är en del av MediaMarkt-koncernen som har dotterbolag i 14 europeiska länder och en total omsättning på ca 230bnSEK med ledande positioner i samtliga marknader.

Magnus Håkansson

hakanssonmag@mediamarkt.se

MediaMarkt är en av Europas ledande återförsäljare av hemelektronik. Företaget grundades 1979 och ingår i tyska koncernen MediaMarktSaturn Retail Group. Framgångarna bygger på ett unikt sortiment av märkesvaror till låga priser, kompetent personal, utmärkt service och tydlig annonsering. För närvarande har MediaMarkt 28 varuhus i Sverige och koncernen över 850 varuhus i 13 europeiska länder. Gå in på www.mediamarkt.se för att besöka MediaMarkts e-handel.