Håller det mänskliga på att försvinna när tekniken sköljer över oss?

2019 NYTT ÅR, NYA MÖJLIGHETER

2019 är här med nya utmaningar och nya möjligheter för oss som arbetar med modern teknik.  T.ex. står Amazon och knackar på hos vårt lilla land, 5G skall "gå från snack till verkstad" och AI skall på allvar bli en del av vår vardag.

Det pratas också mycket om "jättarna". Enorma, gigantiska bolag som på ett eller annat sätt skall ta del av våra liv. Gamla normer upphör och ersätts med nya i en rasande takt. Värderingar ändras. Etablerad teknik slås ut och ersätts med ny. Alltid till det bättre? Nej, knappast, men utvecklingen måste drivas framåt.

Och var hittar vi människan i allt det här? Hur bevarar vi vår integritet? Eller hänger vi bara med  och försöker göra som "jättarna" säger eftersom de arbetar väl för mänsklighetens bästa? Nja, kanske inte, men visst ser vi många exempel på hur nya tekniska beteenden leder till en positiv utveckling som gör livet lite lättare för oss.

Vi ser också tyvärr hur den enorma mängd data om oss som dessa gigantiska företag besitter, missbrukas eller används för att tränga in i våra liv på ett kanske inte så trevligt sätt. Det mänskliga försvinner och ersätts med teknik. Individen, som så ofta hyllas, krymper och försvinner in i massan. Som kund befinner man sig ofta väldigt, långt ifrån tjänsteleverantören. Tekniksegregeringen är ett annat problem. D.v.s. de som inte orkar, kan eller vill ta till sig "allt nytt" riskerar att bli akterseglade när den mänskliga komponenten lyfts bort från själva affären.

När jag nu sitter som ledare för ett mindre företag inom telekom och återigen skall ge mig in i matchen med de stora bjässarna (ingen nämnd, ingen glömd), så slår det mig att framtiden ser ljus ut även för oss "ickegiganter". Vår uppgift är att vara ett alternativ och se till så att tekniken blir mänsklig. Att vara en brygga för individen. Förenkla teknik och anpassa den till människor. Låta människor svara på människors frågor. Avdramatisera och förenkla i närheten av våra kunder. Är det att vara bakåtsträvande eller supermodern? Själv lutar jag naturligtvis åt det senare. Och visst stjälpte David Goliat?

.

Vi är MED. Den nya tidens telekomföretag. Mindre, mer personligt och lättillgängligt, med fullständigt och totalt kundfokus. Vi lyfter ner tekniken till människan. Vi ser människans behov och anpassar tekniken utefter dessa. Varje dag 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan arbetar vi oförtrutet med att vara delaktiga och göra människan delaktig i det digitala samhället. Oavsett om människan befinner sig på sin arbetsplats eller hemma. Vårt varumärke bygger på kundvård. Detta är vårt arv och vårt ansvar. Vi har bestämt oss för att göra IT och Telekom mer mänskligt. Vi är MED.