5G, en snackis!

5G, månadens snackis.

I och med att staten nu auktionerar ut frekvenser för 5G, dvs efterföljaren till dagens mobila nät 4G, är diskussionen igång kring den nya tekniken. Alla stora mobiloperatörer visar nu upp hur långt man kommit i sin 5G satsning.

Vad är då 5G och vad skall man ha det till? Ersätter 5G fiber? Blir det obegränsat med höghastighetssurf överallt? Frågorna är många, så låt oss reda upp begreppen något.

Vad är 5G?
5G är den femte generationens mobilsystem och en uppföljare till 4G-nätet. 5G kommer skapa nya möjligheter för hur vi använder mobilnätet och det är även en förutsättning för kommande IoT-teknik (sakernas Internet)  och funktionalitet.

.

Vilka områden kommer att påverkas mest av 5G?
De användningsområden som kommer att slå igenom mest har nog inte ens uppfunnits än. Det finns så många möjligheter med 5G. I framtiden kommer allt mer bli uppkopplat, det kan vara allt från jordbruk, vardagliga konsumentprodukter som cyklar och kläder, till att vi kommer att dela med oss av våra egna data på ett nytt sätt (som t ex hälsostatistik). Vi kommer ges nya möjligheter att jobba på distans och bedriva verksamheter som tidigare varit i behov av fysiska personer, exempelvis gruv- och skogsindustrin. En annan sektor som kommer att ha stor nytta av 5G-uppkopplade detektorer och kameror är naturligtvis säkerhetsbranchen.

Hur snabbt är 5G?
Maxhastigheter kan nå uppåt 10 Gigabit per sekund. Men det är i extrema fall. Mer realistiskt är nog några hundra Megabits per sekund (upp till några Gbps).

.

Vad kommer 5G användas till?
Främst inom tre huvudområden:

1. Stora, massiva anslutningar (med låga hastigheter). Uppkopplade saker (IoT), som till exempel sensorer, mätare och liknande.
  2. Vidareutvecklat mobilt bredband. Ännu högre hastigheter och bättre svarstider än 4G.
  3. Uppkopplade saker IoT med höga hastigheter och låga fördröjningar. Det kan vara självstyrande fordon och fjärrstyrda robotar.

Ersätter 5G fibern?

5G är inte avsett att ersätta fibern utan komplettera den. Fibern har unika egenskaper och kan erbjuda, i stort sett, obegränsad kapacitet. I en fiberanslutning delar man heller inte kapacitet med andra abonnenter på samma sätt som man gör med mobilanslutningar. 5G är ett delat media vilket gör att ju fler saker som kopplar upp sig mot en och samma mast desto fler delar på kapaciteten. Sedan vet vi inte idag hur affärsmodellerna kring 5G kommer att se ut. Det är t.ex. knappast troligt att det kommer att erbjudas obegränsad surf

.

När blir 5G verklighet för konsumenten?

Vi räknar med att 2020 kommer tekniken att börja etablera sig. Dess framfart bestäms till stor del av hur mycket utrustning som då är 5G kompatibel.

.

Vi är MED. Den nya tidens telekomföretag. Mindre, mer personligt och lättillgängligt, med fullständigt och totalt kundfokus. Vi lyfter ner tekniken till människan. Vi ser människans behov och anpassar tekniken utefter dessa. Varje dag 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan arbetar vi oförtrutet med att vara delaktiga och göra människan delaktig i det digitala samhället. Oavsett om människan befinner sig på sin arbetsplats eller hemma. Vårt varumärke bygger på kundvård. Detta är vårt arv och vårt ansvar. Vi har bestämt oss för att göra IT och Telekom mer mänskligt. Vi är MED.