MEDIATEKNIK, EN KAMERAOPERATÖR

MEDIATEKNIK, EN KAMERAOPERATÖR

Övervakning och CCTV har kanske traditionellt en negativ ton. Nu lyfter vi fram kamerans goda egenskaper. Med AI är kameran framtidens supersensor för insamling och analys av viktig data.

"Övervakning", "personlig integritet", "storebror ser dig". När man diskuterar kameror, så är tongångarna inte alltid positiva. Vi vill inte känna oss övervakade och integriteten hos oss svenskar känns ibland lika viktig som syret vi andas. Men saker håller på att förändras och om vi ser lite mer välvilligt på tekniken kring kameror öppnas helt nya möjligheter. Både inom säkerhet, men också kommersiellt.

Vi på MED - Mediateknik som befinner oss i gränslandet mellan säkerhet och IT-Telecom, har nu tagit steget och utvecklat vår CCTV-  och kameraaffär. Liksom vi idag fungerar som operatör för andra tjänster såsom telefoni och Internet gör vi nu samma sak med våra kameror och myntar begreppet Kameraoperatör.

Med ordet "kameraoperatör" menar vi inte en säkerhetsvakt som styr en kamera med en joystick. Vår definition är något helt annat. Som kameraoperatör driver vi tjänsten och adderar en rad olika mervärden och funktioner.

Vår kameraplattform finns lokalt i vårt datacenter utanför centrala Varberg. Ett lokalt moln om man så vill. Här "tillverkas" tjänsten. All lagring av kunders video och data är samlat här. Detta innebär att den enda hårdvara som behövs lokalt ute hos våra kunder är en kamera som ansluts via en fiberanslutning. Tjänsten vore inte komplett utan vår kundtjänst, som dels hanterar supportärenden, men också är behjälplig med att plocka fram videomaterial och annan data. Självklart är all personal på Mediateknik belagda med sekretess.

Nu kan en kamera så mycket mer än att bara "titta" och det är nu det intressanta börjar. Från att bara passivt iaktta och spela in kan nu kameran, tack vare smarta algoritmer och AI, bli en supersensor som kan förse oss med massor av data. Och tack vare andra smarta algoritmer kan vi också samla in all denna data utan att störa integriteten.  Detta innebär t.ex att data som tidigare bara varit förenat med e-handel nu blir tillgänglig i "real life".

Ett exempel kan vara ett varuhus med ett ett befintligt CCTV system. Fram till idag har detta system endast producerat bilder och kanske på sin höjd en inspelning. Men tänk om detta system också skulle kunna förse varuhusets ledning med kommersiell data såsom t.ex: Hur många män över 40 år handlar här i månaden? Vilken väg genom varuhuset har kvinnor mellan 30-40 gått den senaste månaden? Finns det något ställe i varuhuset där folk stannar till lite extra? Genom att låta systemet mäta och analysera olika parametrar kan man få ovärderlig information som genast påverkar försäljningssiffror. Detta är bara ett exempel där kameran, utöver sin brottsförebyggande, funktion kan användas.

Vi på Mediateknik har arbetat med kameror och CCTV i nästan 40 år.  Idag kan vi, utöver rena CCTV-tjänster, erbjuda intelligenta funktioner såsom personräknare, nummerplåtsavläsning, väderdata m.m. Nu tar vi nästa steg och vår målsättning är att snart kunna sälja tjänsten "datainsamling" istället.  Självklart omfattas bild och inspelning även i denna tjänst, men med ny intelligent teknik kommer en kamera att kunna ge så mycket mer.