Skrea Strand. Utsikt från Falkenberg Strandbad.

MEDVIEW SKILDRAR HALLÄNDSKT STRANDLIV

En riktigt regnig juli månad, pandemi, hemester och augustihetta av sällan skådat slag. Frågan är om de halländska stränderna någonsin varit mer populära än just augusti 2020?

Halländskt strandliv, när det är som bäst, matchar vilket medelhavsresemål som helst. Här finns vackra sandstränder, runda klippor, klart och friskt vatten. Restauranger med parasoller samsas med foodtrucks som säljer allt från burgare till våfflor. Lägg därtill en temperatur på 30 grader och över 20 i vattnet, så vips var semester på hemmaplan mer än OK.

Mediatekniks MEDviewkameror används framförallt i ett marknadsförande syfte. Ett hotell som vill visa upp sin strand, ett torg eller en golfbana för att ge några exempel. Streamarna används helt enkelt för att locka publik och klick. I år har dock kamerorna fått en annan, viktig betydelse. I en tid av pandemi och socialt avståndstagande har MEDview varit ett bra instrument för såväl kommuner som privatpersoner att i realtid kunna se hur beläggningen på våra stränder är. Detta har i sin tur bidragit till en medvetenhet hos den enskilde individen. Kanske har man undvikit att åka till en strand som man på förhand sett är full av folk.

Tittar man på statistiken över antal besökare på Mediatekniks Youtubekanal, så har strandvyerna skjutit i höjden senaste tiden. T.ex. så genererade Kåsa Strand i Varberg över 25000 besök senaste månaden.

Att kunna visualisera på ett tydligt sätt har många fördelar. Tekniken bakom MEDview utvecklas också hela tiden, så förutom att leverera högkvalitativa (och oftast väldigt vackra) direktsändningar, kommer även andra former av data kunna presenteras i framtiden. Mer om detta i höst.

Besök några av Hallands vackra stränder här:

Kåsa, Varberg - https://www.youtube.com/watch?v=p49CeURYHUM

Apelviken, Varberg - https://www.youtube.com/watch?v=c-j3S_UGFjU