Tryggare kor med kamerasensorer som håller vakt, dag som natt.

NY TEKNIK PÅ MÅNS BÖRSGÅRD

Med hjälp av ny teknik har Henrik Alfredsson, ägare till Måns Börsgård, nu fått betydligt bättre översikt över sin verksamhet. På gården har Mediateknik installerat kamerasensorer som är anslutna till den egna molnplattform, MEDcloud.

Tyvärr ökar såväl stöld som sabotage i dagens samhälle och jordbruken utgör inga undantag. Dieselstölder, vandalism och till och med djurplågeri blir allt vanligare. Ett effektivt sätt att "mota Olle i grind" samt hjälpa polisen i sitt arbete med att stoppa förövare är installation av kameraövervakning. En teknik som kan ge flera fördelar även utöver det brottsförebyggande.

-Måns Börsgård var utmanande då det egentligen var två från varandra åtskilda platser som skulle övervakas och fiberanslutning fanns bara till den ena platsen, säger Kjell-Åke Karlsson, projektledare på Mediateknik.

Huvudbyggnaden där fiberanslutning finns innehåller såväl bostad som kontor. Här finns också stöldbegärliga föremål som till exempel diesel. Ca 1 km därifrån ligger maskinhall och ladugård och här finns ingen fiber installerad.

-Genom att använda radiolänk kunde vi ansluta även den andra platsen och ge denna tillgång till fiberns, i stort sett, obegränsade bredbandskapacitet vilket var en förutsättning för att koppla in kamerasensorerna till MEDcloud. Ett mervärde då mycket utrustning på ett jordbruk kräver tillgång till Internet, fortsätter Karlsson

När nu bredband fanns tillgängligt på båda platserna kunde kamerasensorerna placeras ut där de gör mest nytta. T.ex. är dieseltank, maskiner, bostadshus nu bevakade vilket ger en stor trygghet. Dessutom är en kamerasensor installerad hos kalvarna, så att Henrik har koll på djuren med hjälp av mobiltelefon eller dator när han inte själv är på plats.

-Självklart både bekvämt och tryggt att veta att hela gården är bevakad och jag själv kan hålla koll, säger Henrik Alfredsson. Stöld och vandalism ställer ju till det på flera sätt. Dels så kostar själva materialet som förstörs eller stjäls och dels så kan arbeten stanna upp vilket också kan bli kostsamt, fortsätter Alfredsson

I och med att kamerorna är anslutna till MEDcloud kan systemet användas till flera olika saker. Mäta, räkna, analysera, varna, larma är exempel på funktioner som vid önskemål kan adderas. Systemet kan interagera och agera genom att intelligenta strålkastare och högtalare aktiveras. Även dessa ansluts till MEDcloud.

-Plattformen är levande. Vårt moln är under ständig utveckling och den intelligens som är inbyggd kan tillföra massor av funktionalitet. Därför är en stor del av vårt jobb att lyssna på vad våra kunder har för önskemål och sedan anpassa systemet efter detta. I och med att intelligensen ligger centralt är det både kostnadseffektivt och hållbart över tid, avslutar Karlsson

Måns Börsgård, som är belägen utanför Veddige i Halland, har åtminstone funnits sedan tidigt 1800-tal och drivs idag av Henrik Alfredsson som utgör femte generationen på denna vackra gård.

MEDcloud är Mediatekniks egna molnlösning som bygger på Milestones kameraplattform och Axis kamerasensorer. All data lagras i Varberg, Sverige. Mediateknik är certifierad inom SFS 1061 Anläggarfirma CCTV. Nästan 1300 företag använder dagligen en eller flera tjänster från Mediateknik