UPPGRADERING DIGITALA MARKNÄTET HALLAND

UPPGRADERING DIGITALA MARKNÄTET HALLAND

Teknisk uppgradering i marknätet för TV (för TV-mottagning via vanlig antenn) i Halland

Torsdagen den 28 oktober 2021 kommer statliga Teracom (www.teracom.se), som förvaltar det digitala marknätet för TV, att göra en uppgradering för att förbättra bildkvaliteten samt göra att fler kanaler kan sändas i HD-kvalitet i Halland. Detta påverkar endast dig som ser på TV via en vanlig antenn. Om du ser på TV via fiber eller parabol påverkas du inte och kan bortse från denna information.

Uppgraderingen kommer att ske mellan kl. 10.00 och 18.00 den 28 oktober 2021 och i samband med detta kommer det att bli kortare sändningsuppehåll.

Vad innebär uppgraderingen?

Ett flertal kanaler i marknätet för TV kommer att uppgraderas till den moderna komprimeringstekniken MPEG-4. Kanaler som idag sänder både i SD och HD kommer övergå till enbart HD. I samband med uppgraderingen kommer också den regionala nedbrytningen av SVT2 att upphöra.

Vad behöver jag som tittare göra?

För att få fortsatt tillgång till alla TV-kanaler kan du som tittare behöva göra en ny kanalsökning efter kl. 18.00.

Behöver jag köpa en ny TV?

De flesta TV-apparater och digitalboxar från ca. 2010 och framåt har stöd för den nya tekniken. Om du är osäker på vad som gäller för din mottagare, gör en kanalsökning och gå därefter till kanalplats 88. Om du ser en testkanalen (en grön informationsskylt och ett brusande ljud) på kanalplats 88 så är din TV/digitalbox kompatibel med MPEG-4. Om du inte ser testkanalen på kanalplats 88 behöver din mottagare bytas ut.

Läs mer på https://www.teracom.se/privat/tv/MPEG4migration/mpeg-4-migration--sa-har-paverkas-tittarna/.