Omsorgstjänster i Varbergs stadsnät, net@seaside

SATSNING PÅ DIGITALA TJÄNSTER I VARBERGS KOMMUN

Nu får privatpersoner, bostadsbolag och kommunen i Varberg digitala omsorgstjänster direkt in i hemmet. Med Omsorgsportalens tjänster, som levereras genom Varbergs stadsnät Net@seaside och med hjälp av Mediateknik, kan man nu köpa omsorgstjänster som underlättar för de som vill bo kvar hemma längre men behöver lite extra omsorg.

Hushåll som är anslutna till stadsnätet i Varbergs kommun har nu möjlighet att beställa digitala omsorgstjänster som påminnelsestöd, trygghetskamera, trygghetslarm, anhörigstöd och spisvakt i sina hem. Det i och med att telekombolaget Sappa genom Omsorgsportalen inlett ett samarbete med Mediateknik och Varberg Energi.

-Att ständigt utveckla stadsnätet med nya tjänster är viktigt för oss. Nu är – äntligen – tekniken, branschen och marknaden mogen för sensorbaserade tjänster i större skala och det ska bli kul att följa utvecklingen framöver. Att vi dessutom kan bidra till att lösa problematiken med hur vi ska ta hand om en åldrande befolkning på ett bra sätt gör det än mer intressant, säger Lars Wessman, affärsområdeschef IT på Varberg Energi.

Genom att förenkla och säkra vardagen för äldre och funktionsvarierade syftar tjänsterna till att öka valfriheten och självständigheten för de som vill kunna bo kvar hemma. Den boende, dess anhörig, kommun eller bostadsbolag beställer enkelt tjänsterna som passar dem på Omsorgsportalen.se.

— Vi är väldigt glada över att nu erbjuda Varberg tillgång till Omsorgsportalen, men vi har önskat att vi kunnat lanserat tidigare för att i tider som dessa kunna ta än bättre hand om våra äldre på distans, säger Karl Stolpe, ansvarig för Omsorgsportalen på Sappa.

Få rådgivning i Omsorgsportalens butik

Varbergsborna kommer dessutom kunna välja sina tjänster i Omsorgsportalens första fysiska butik, som öppnar i november. Butiken finns att besöka i Mediatekniks lokaler, där det också finns rådgivande personal på plats.

— Som operatör av internet, telefoni och TV har vi länge letat efter den "fjärde tjänsten" och nu tror vi att sökandet är över. Den här typen av tjänster är mer aktuella än någonsin. Vi är helt övertygade om att digital omsorg kommer att bli ett väldigt viktigt område för oss i framtiden. Att kunna hjälpa äldre människor och deras anhöriga att leva ett tryggare liv i hemmet känns väldigt bra och inspirerande, säger Martin Carlstein, VD för Mediateknik.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Karl Stolpe - ansvarig för digital omsorg på Sappa

karl.stolpe@sappa.se