Medicoo vill lyfta vården för både patienter och läkare

Det digitala vårdbolaget Medicoo vill inte bara ge patienter en snabbare och smidigare väg till rätt vård. Genom ny digital teknik hoppas man dessutom kunna avlasta den ansträngda primärvården och göra vårdpersonalens arbete enklare.

– Vi är övertygade om att digitaliseringen av primärvården kommer att bidra till att förändra situationen för all vårdpersonal, säger Medicoos verksamhetschef Ann Zyto.

Att vården står inför stora utmaningar kan knappast ha undgått någon. En åldrande befolkning, skenande kostnader och växande personalbrist gör att vården idag har svårt att tillfredsställa behoven hos alla patienter, ofta med långa kötider och stort missnöje som följd.

För att hjälpa vården att lösa de här problemen startades 2016 det digitala vårdbolaget Medicoo. Bolagets verksamhetschef, Ann Zyto, förklarar att deras vision är att avlasta primär- och akutvården genom att istället ta hand om lättare sjukdomsfall digitalt. På så vis kan man sänka vårdens kostnader samtidigt som de fysiska mottagningarna kan lägga sin tid på de patienter som verkligen behöver fysiska undersökningar.

Hjälper med pinsamma frågor

– Vi vill speciellt underlätta i sådana fall som kan kännas pinsamma eller skambelagda att ta upp med sin primärvårdsläkare, samt sådana fall där det kändes onödigt med ett fysiskt läkarbesök, till exempel sjukdomsfall där man känner igen sjukdomsbilden sedan tidigare.

Enligt Ann Zyto gör digital teknik att många av dessa fall inte bara kan utan faktiskt bör behandlas digitalt på distans. Det digitala vårdmötet frigör nämligen stora vårdresurser och avlastar vårdpersonal som idag har svårt att hinna med.

Patienten, i sin tur, undviker onödiga resor till vårcentralen och långa väntetider genom att använda sin mobil för att chatta med läkare eller, vid behov, använda videosamtal. Eftersom Medicoo har ett underleverantörsavtal till den offentliga vården är det digitala besöket i övrigt helt likställt med ett fysiskt besök, vilket innebär att besöken ingår i högkostnadsskyddet och att frikort gäller.

AI underlättar för läkaren

En viktig del av Medicoos ambition är att snabbare kunna ge patienterna den vård de behöver. För att säkerställa detta utreder man patientens besvär noga genom exempelvis formulär, bilder, video och annan dokumentation innan dialogen med patienten påbörjas via chatt. Skulle det sedan behövas finns även möjlighet att använda videosamtal via tjänsten.

Ann Zyto förklarar att det här tillvägagångssättet hjälper läkaren att förstå patientens besvär redan innan samtalet inleds, vilket gör att tiden som läkaren och patienten har tillsammans kan användas mer effektivt. Som en förläning av detta arbetar Medicoo även med artificiell intelligens för att skapa verktyg som underlättar för både läkare och patient.

– Vi bedriver utveckling inom AI och maskininlärning och målet med detta är att möjliggöra för läkaren att göra mer precisa bedömningar i olika sjukdomsfall. Vi kommer även att integrera digital vård med fysisk vård i syfte att göra patientupplevelsen smidigare genom att överbrygga glapp och dubbelbesök. Detta gör att vi redan vid datainsamlandet kan avgöra vårdnivån och ge vidare hänvisning.

Prova själv. Kom igång med Medicoos tjänst här.

• Sjukdomar

• hudbesvär