Barakat Ghebrehawariat blir Fanzingos nya styrelseordförande

Mediehuset Fanzingo presenterar stolt de nyvalda tillskotten i styrelsen med Barakat Ghebrehawariat som ny ordförande och Therése Sundling Liljedahl som ny ledamot.

Barakat Ghebrehawariat som även kallas för ”Demokratiagenten” är en offentlig opinionsbildare, föreläsare och utbildare. I sitt arbete lägger han sitt huvudsakliga fokus på normkritik, inkluderande kommunikation och antirasism i praktiken. Arbetet går bland annat ut på att hjälpa såväl multinationella företag som idéburna organisationer att accelerera sitt förändringsarbete och bli mer inkluderande. I grunden är Barakat utbildad statsvetare, journalist och snart färdig med sina masterstudier i medie- och kommunikation.

”Jag vill engagera mig i Fanzingo för att det är en organisation som gör skillnad i praktiken och för att man strävar efter att bli ännu bättre. Fanzingo och jag delar värderingar och vill uppnå samma mål; nämligen att öka representationen i mediesverige och motverka den segregation som sektorn (likt övriga samhället) präglas av. Fanzingo är särskilt viktig i och med det välbehövliga fokuset på unga och det faktum att man har lokal förankring, ”ett ovanligt mediehus” helt enkelt!”

Therése Sundling Liljedahl har under de senaste 23 åren varit verksam inom media och underhållningsindustrin med fokus på kommunikation, sälj och ledarskap. Hennes inriktning har i stora drag varit kreativa och strategiska partnerskap, bygga team och leda verksamheter. Therése brinner för att skapa samarbeten som gärna har stor påverkan i målgrupper som unga och unga vuxna. Speciellt med koppling till musik eller upplevelser och där gruppen jobbar dynamisk och får individers styrkor att växa.

”Jag tycker att Fanzingos arbete är oerhört viktigt, tyvärr ser vi att på tok för många verksamheter inte speglar Sverige 2021. Och det går för långsamt i arbetet kring inkludering och mångfald. Jag är medveten om att jag har ett privilegie i min bakgrund och i min position - och det är min förbaskade plikt att ge tillbaka, och bidra med det jag kan till Fanzingo framöver.”

Vårt dagliga förändringsarbete på Fanzingo kommer onekligen lyftas av den kompetens, erfarenhet och nätverk som Barakat och Thérese besitter. Förstärkningen av styrelsen är ytterligare ett steg i Fanzingos ambitioner att fortsätta växa som Sveriges viktigaste mediehus och jag är väldigt pepp på att starta vårt samarbete, säger Ellen Tejle VD på Fanzingo.

Maureen Hoppers som tidigare varit styrelseordförande blev avtackad efter två fina år på posten. Hon fortsätter sitt styrelsearbete som ledamot. Stina Balkfors lämnar styrelsen efter många år, och innan dess som Fanzingos första verksamhetschef. Styrelsen och all personal på Fanzingo tackar Stina särskilt för hennes stora arbetsinsats och engagemang för verksamheten under alla dessa år.

Övriga i Fanzingo styrelse är: Johan Almquist (Vice ordförande) , Maria Olofsson (Styrelseledamot) , Anna Serner (Suppleant), Martin Ingeström (Styrelseledamot), Samuel Sjöblom (Styrelseledamot), David Nzinga (Styrelseledamot)

• #fanzingo

Sveriges viktigaste mediehus för fler berättelser och perspektiv

Fanzingo verkar för fler demokratiska, inkluderande och representativa medier. Vi producerar film, tv, radio, podd, text och musik med och av underrepresenterade målgrupper. Verksamheten drivs av en oberoende, opolitisk stiftelse. Huvudkontoret ligger i Alby, Botkyrka Kommun.

Ellen Tejle

Presskontakt VD Mediehuset Fanzingo 0735-53 20 25