Mekonomen på Bulltofta kvalitetsmärkt Godkänd bilverkstad

Mekonomen bilverkstad på Bulltofta, Malmö uppnår kvalitetsstandarden Godkänd bilverkstad. Godkänd bilverkstad är ett kvitto på att verksamheten bedrivs på ett korrekt sätt och att personalen har rätt kompetens. Märkningen är ett initiativ som branschen tagit för att motverka fusk i bilverkstäder.

– Vi är stolta att nu kunna kalla oss Godkänd bilverkstad. Hos oss på Mekonomen är trygghet för bilägaren alltid en viktig faktor och därför är det en självklarhet att vi ska vara kvalitetsstämplade. Utnämningen stärker det faktum att vi har utbildad personal och all nödvändig dokumentation för att bedriva vår verksamhet, säger Marcus Wahlgren, verksamhetsansvarig Mekonomen bilverkstad på Bulltofta.

Fusket på bilverkstäder är ett utbrett problem som ger branschen i helhet ett dåligt rykte. Kvalitetsmärkningen Godkänd bilverkstad säkerställer den kvalitet på en fordonsverkstad som bilägaren har rätt att kräva. För Mekonomen bilverkstad på Bulltofta är skillnaderna i praktiken små eftersom Mekonomen nationellt har stort fokus på bilägaren och alla kunder kan vara trygga på Mekonomens bilverkstäder. Viktiga faktorer för att uppnå Godkänd bilverkstad är att personalen har rätt kompetens och verkstaden har dokumenterade förhållningsregler för exempelvis inköp och hantering.

– Här på Mekonomen bilverkstad på Bulltofta bedriver vi även utbildningsverksamhet som exempelvis lärling- och gymnasieprogrammet ProMeister Fordon. För oss är det därför otroligt viktigt att vi är kvalitetsmärkta. Den stärker vår vardagliga verksamhet ytterligare och ger våra elever rätt kunskap och förutsättningar när de ger sig ut i arbetslivet. Vi är måna om att bilägare ska känna en trygghet när de kommer till oss nu och i framtiden, Marcus Wahlgren, verksamhetsansvarig Mekonomen bilverkstad på Bulltofta.

Om Godkänd bilverkstad

• Efter avslöjanden om omfattande fusk i branschen 2014 och hot om hårdare lagstiftning började Motorbranschens riksförbund, MRF, Sveriges fordonsverkstäder, SFVF, och Konsumentverket att utveckla Godkänd bilverkstad.
  • Godkänd Bilverkstad säkerställer den kvalitet som bilägaren har rätt att kräva av en fordonsverkstad.
  • Kvalitetsstandarden innebär att verkstadens arbete kontrolleras kontinuerligt såväl tekniskt som administrativt. Läs mer om kvalitetsmärkningen på godkandbilverkstad.se

• bilägare
  • fordonsbranschen
  • kvalitetsmärkningar & utmärkelser

• Skåne

Mekonomen gör billivet enklare. Det gör vi genom ett brett och lättillgängligt utbud av prisvärda och innovativa lösningar och produkter för konsumenter och företag. Vi är Nordens ledande bilservicekedja med egen grossistverksamhet, butiker och verkstäder. Tillsammans med MECA och Sørensen og Balchen är vi en del av Mekonomen Group.