Menigo börjar klimatberäkna sitt sortiment med hjälp av AI

Menigo börjar klimatberäkna sitt sortiment med hjälp av AI

Menigo gör sin största datasatsning för klimatet någonsin tillsammans med CarbonCloud. Startupbolagets digitala plattform räknar ut produktsortimentets utsläpp genom maskininlärning och ger både Menigo och bolagets kunder koll på klimatpåverkan.

Hållbarhet och miljöhänsyn är en djungel för företag och man tvingas navigera en drös av märkningar, begynnande standarder och policys. Men det som egentligen spelar roll är siffrorna bakom. Hur stora utsläpp är kopplade till det vi konsumerar.

Nu tar Menigo hjälp av klimatstartupen CarbonCloud för att ge svar på den frågan för över 23,000 produkter i ett svep. I stället för en subjektiv skala kommer foodservicebolaget att märka alla produkterna med den faktiska siffran. Detta ger både Menigo själv och bolagets kunder möjligheten att enkelt jämföra samtliga produkter och fatta så klimatvänliga beslut som möjligt.

Med den här datan kan vi lägga fokus där det spelar störst roll och arbeta tätt med våra leverantörer och kunder för att tillsammans minska utsläppen. Hållbarhet blir allt viktigare för våra kunder, men det är inte alltid att tiden och resurserna finns för att fokusera på området. Därför känns det extra roligt att lansera en tjänst som gör det möjligt för våra kunder att göra hållbara val direkt i vår e-handel, säger Jonas Köhler VD Menigo.

Under senare delen av 2023 planerar Menigo att integrera CarbonCloud direkt med sitt affärssystem och e-handeln ut mot sina kunder. Med kopplingen kommer Menigo att kunna erbjuda förslag för kunderna på klimatvänligare produkter jämfört med de man lagt i sin kundkorg.

Med traditionella metoder tar det månader att räkna ut klimatavtrycket för en enskild produkt. CarbonClouds system använder sig av maskininlärning och algoritmstyrda uträkningar och kan därför hantera tusentals produkter. För ett ständigt skiftande sortiment spelar snabbhet en viktig roll.

Skalbarheten i lösningen förändrar spelplanen totalt. Vi går från att ha ett övergripande estimat för hela verksamheten till detaljerade data på enskilda produkter. Tillsammans med CarbonCloud blir vi snabbast i Sverige på klimatavtryck för livsmedel, säger Jonas Köhler.

Menigo har satt ett ambitiöst mål att bli klimatneutralt 2030. Då behöver utsläppen minska snabbt. Eftersom den största delen av Menigos utsläpp sker utanför företagets gränser, det vill säga innan eller efter Menigo i värdekedjan, så kallade scope 3, är det helt centralt att kunna jobba med att reducera sortimentets avtryck för att nå målet.

Det unika i CarbonCloud’s plattform är att bolaget beräknar klimatavtrycken själva. I stället för att förlita sig på externa databaser tar bolaget produktionsdata direkt från varje produkt och kombinerar med forskningsdata på utsläppsintensiteten i varje process. Systemet arbetar så att det mappar upp varje produkts fullständiga värdekedja, från gård till butikshylla. Om en leverantör i kedjan ändrar sina recept, inköp eller processer märks det direkt för resten av aktörerna i kedjan. Lösningen låter samtliga aktörer mäta och visa upp sin klimatpåverkan och jämföra alla sina leverantörer på ett rättvist sätt.

Nätverkslösningen är central för att alla aktörer ska kunna samarbeta kring sin klimatprestanda. Det här partnerskapet är en stor milstolpe på vägen mot vår vision att samla alla aktörer i livsmedelsbranschen i en och samma plattform. Menigo går i bräschen som första foodservice-aktör och vi kunde inte föreställt oss en bättre partner kring detta, säger David Bryngelsson, VD Carbon Cloud.

Presskontakt, Menigo
Christoffer Carlsmose, Hållbarhetschef
christoffer.carlsmose@menigo.se

Presskontakt, CarbonCloud
David Bryngelsson, VD & Medgrundare
david.bryngelsson@carboncloud.com

Kategorier

Menigo är en av Sveriges största matdistributörer och levererar mat, dryck, förbrukningsartiklar, restaurangutrustning och anknutna tjänster till privata och offentliga verksamheter. Tillsammans skapar vi goda och hållbara måltidsupplevelser.