Årets mensapris 2021 går till Ulla Öberg för hennes arbete med att inspirera barn inom matematik.

Årets mensapristagare vill få oss att se istället för att räkna

Ulla Öberg tilldelas Mensapriset 2021 för sitt arbete med att motivera barn att lära sig matematik. Hennes bok ”Sluta räkna, börja se!” har fått matematiklärare runt om landet ta till en ny didaktik.

Metoden handlar om att utveckla elevers taluppfattning. Undervisningen i skolorna behandlar oftast de mest elementära grunderna och elever har olika kunskapsnivåer när dom börjar skolan. Med metoden ”sluta räkna, börja se” ges elever, oavsett kunskapsnivå, samma förutsättningar att förstå matematik.

”Min undervisning startar alltid med en story som alla elever kan känna igen sig i och som anknyter till det tydliga mål jag har för lektionen. Eleverna måste vara ’där’ för att kunna delta i den diskussion som följer efter mina ’tror du’- frågor som avslöjar elevernas förföreställningar, deras hypoteser och deras tidigare kunskaper. Detta ger särskilt de elever med särskild begåvning möjlighet och utrymme att få arbeta utifrån sin ofta mycket högre nivå,” säger Ulla Öberg.

Ulla har under mer än 40 år undervisat och inspirerat nya lärare att tänka om när det gäller hur de ser på traditionell inlärning av matematik. Hennes metod har använts under en längre tid, men börjar nu bli mer och mer använd inom skolan. 2019 startade hon bloggen ”Om matematik”, och har sedan dess inspirerat lärare, barn och föräldrar att se på matematik på ett nytt sätt. Hon har idag över 6 500 följare på Facebook-gruppen ”om-matematik, sluta räkna, börja se!” vilket visar att metoden verkligen är något som efterfrågas.

”Med sitt unika sätt att undervisa i matematik, där själva räknandet lyser med sin frånvaro, har Ulla Öberg skapat en nyckel som passar elever på alla nivåer, från de som tar sina första steg in i matematikens magiska värld, till de elever med särskild begåvning som behöver kreativa utmaningar. Det är inte alltid lätt att räkna, men alltid roligt att upptäcka samband, se sammanhang och att hitta egna lösningar. Ulla Öberg har revolutionerat matematiken, där varje elev uppfinner den på nytt.” lyder motiveringen för årets mensapris.

Det framträdande med Ullas metod är att det passar fler elever, inte bara de som har särskild begåvning, som ofta behöver mer utmaningar, utan även elever som har svårt att knäcka mattekoden.

”Vi är glada över att få dela ut årets Mensapris till Ulla för hennes arbete med att inspirera barn och lära ut matematik på ett sätt som bygger på förståelse, oavsett kunskapsnivå. Läsförståelse är sedan länge ett etablerat begrepp, Ulla skapar pedagogik byggd på matematikförståelse, och det är ett oerhört viktigt skifte i undervisningen. Detta ger barnen en bra grund samt lyfter kunskap och förståelse om tankediversiteter, och hur olika våra hjärnor fungerar,” säger Vendela Normark Granetoft, ordförande för Mensa Sverige.

--------------------

Om Mensapriset
Mensapriset delas ut av Mensa Sverige som utmärkelse till individer eller grupper vars gärningar identifierar och främjar mänsklig intelligens. Det första priset delades ut 2013, och bland tidigare vinnare kan nämnas Dr. Mouna Esmaelizadeh, psykiatrikern och författaren Anders Hansen, hjärnforskaren Katarina Gospic samt ekonomiprofessorn Micael Dahlen.

Om Ulla Öberg
Ulla Öberg är universitetsadjunkt i matematikdidaktik och bosatt i Malmö. Ulla har lång erfarenhet av att undervisa i matematik i hela grundskolan, av lärar- och speciallärarutbildning och fortbildning av lärare. Ulla har arbetat med särbegåvade elever samt som speciallärare för elever med särskilda behov.