Sju årtionden av inspiration och intelligens - Mensa fyller 70 år

I år fyller Mensa, föreningen för dem med uppmätt intelligens högre än 98 % av befolkningen, 70 år. För närvarande har föreningen över 133 000 medlemmar i 100 länder världen över och växer stadigt.

Mensa, "föreningen med hög IQ", fyller 70 år. Föreningen har för närvarande över 133 000 medlemmar i 100 länder över hela världen. Jämfört med 2006, då Mensa firade 60-årsjubileum, har antalet medlemmar ökat med nästan 27%. Mensa i Sverige har 5 500 medlemmar och är det fjärde största nationella föreningen, efter USA, Brittiska öarna och Tyskland.

Idén till Mensa uppkom efter andra världskriget, i samverkan mellan Roland Berill, Lancelot Ware och professorn i psykolog Sir Cyril Burt. Berill grundade Mensa i betydelsen att han registrerade föreningen. Tanken var att skapa en förening för intelligenta människor, den enda kvalifikationen för medlemskap var en hög IQ. Den första broschyren trycktes 1 oktober 1946 i Oxford, England, och markerar den officiella grunden för Mensa. Under föreningens 70-åriga historia har Mensa genomgått några grundläggande förändringar och utvecklats till ett livligt världssamfund format av medlemmarnas mångfald.

Namnet "Mensa" kommer från det latinska ordet för "bord" och hänvisar till rundabordssamtal där alla är lika. "Mensa" påminner också om "mens sana in corpore sano" (en sund själ i en sund kropp). Ursprungligen var dock Mensa avsett att vara en aristokratisk förening, med ett begränsat antal medlemmar. Den skulle hållas borta från publicitet och arbeta som rådgivande kommitté till regeringen, för intelligent och opartisk rådgivning. Detta visade sig dock vara en återvändsgränd, och 1953, med utnämningen av Victor Serebriakoff som sekreterare, startades en ny era som kännetecknas av tillväxt och expansion. Serebriakoffs idé var att bygga Mensa som ett forum för att uttrycka och diskutera åsikter. Under hans tidiga år som ledare för föreningen bestämdes också att Mensa som organisation inte bör ha någon form av engagemang i politik, ideologi, religion eller nationalitet och inte gynna någon ras eller samhällsklass. Serebriakoff förblev viktig för Mensa i Storbritannien och senare även internationellt fram till sin död 2000.

Under andra hälften av 1950-talet ökade därför medlemmarna stadigt. År 1966 blev amerikanska Mensa den största nationella organisationen och är det än idag. Den första Mensagruppen i Sverige samlades 1964, och har funnits i sin nuvarande form sedan 1987.

Mensa drivs av förtroendevalda, som alla jobbar ideellt. Internationella Mensa leds för närvarande av Bibiana Balanyi från Ungern som är 42 år och därmed också den yngsta personen någonsin att uppfylla denna roll.

- Den största fördelen med Mensa är att det ger möjlighet att träffa nya människor, upprätta förbindelser och umgås med vänner. Intelligens är ett gemensamt språk och vi vill att våra medlemmar ska känna sig inspirerade och delaktiga, säger Bibiana Balanyi, ordförande Mensa International.

Mensa Sverige leds av ordförande Monika Orski sedan 2015.

- Mensa ger den fantastiska kombinationen av nyttan i ett enormt nätverk, möjligheten att bidra till att främja kunskap kring intelligens, och nöjet av social samvaro med människor som trots att vi ofta är väldigt olika alltid hittar sätt att kommunicera med varandra. Det är en glädje som jag hoppas att många fler potentiella medlemmar skall finna under föreningens nästa 70 år, säger Monika Orski, ordförande Mensa Sverige.

För mer information, högupplösta bilder eller intervjuförfrågningar, vänligen kontakta:

Jenny Åkerman, talesperson Mensa Sverige:

talesperson@mensa.se

Ivett Vancsik, International Communications Officer, Mensa International
communications@mensa.org

Om Mensa:

Mensa är en förening för dem med uppmätt intelligens högre än 98% av befolkningen. Mensas syfte är att skapa intellektuellt och socialt stimulerande sammanhang för sina medlemmar, uppmuntra spridandet av kunskap om intelligens samt att underlätta för intelligens att komma alla människor till godo. Mensa finns över hela världen och har över 4000 medlemmar i Sverige.

Karin W Tikkanen

Presskontakt Talesperson Mensa Sverige 0736-172791