​Vendela Normark Granetoft, som till vardags jobbar som ledare inom säkerhet på ett större telekomföretag, har tillträtt ordförandeposten hos Mensa Sverige vid årsmötet 15 maj.

Telekomstjärna ny ordförande för Mensa Sverige

Vendela Normark Granetoft tillträdde som ordförande för Mensa Sverige i samband med föreningens årsmöte den 15 maj. Vendela jobbar till vardags som ledare inom säkerhet på ett större telekomföretag och har varit aktiv i föreningen under flera år. Hon har innehaft flera tidigare funktionärsroller inom föreningen, som bland annat chefredaktör för medlemstidningen Legatus Mensae och senast styrelseuppdrag som vice ordförande för föreningen.

”Jag ser fram emot denna roll då jag hoppas den ska ge möjlighet att arbeta för att bjuda in fler till den inspirerande gemenskap och det superhäftiga nätverk Mensa är” säger Vendela. ”Här hittar många pusselbiten som gör att saker faller på plats. För vilken otrolig skillnad det gör när du förstår hur din höga intelligens påverkar hur du funkar i relationen till dig själv och andra.”

När Vendela gick med i föreningen 2008 gjorde hon det av nyfikenhet, för att utmana och utforska det hon fått reda på fanns i huvudet. Då var det ungefär 2000 medlemmar i föreningen och hon har sett föreningen växa till där den är idag med 7500 medlemmar.

Mensa Sveriges medlemmar finns på alla håll i landet och kommer från alla delar av samhället. Medlemmarna representerar en bred grupp människor som har gemensamt att de har en IQ som tillhör den övre 2% av befolkningen. I Sverige mäts intelligenskvoten med WAIS/Wechsler skalan där gränsen för medlemskap i föreningen är 131.

”I Mensa står vi för att identifiera och främja mänsklig intelligens, och skapa intellektuellt och socialt stimulerande miljöer för våra medlemmar. Gemenskap, öppenhet och nyfikenhet är något som genomsyrar föreningen och det kan ses såväl på de fysiska träffarna innan pandemin samt på sociala forum och digitala träffar som anordnas. Förutom löpande lokala evenemang erbjuds även några större nationella och internationella träffar per år med fantastiskt dignande smörgåsbord för intellektuell stimulans” berättar Vendela.

Övriga styrelsen består av:
Erik Günther (vice ordförande), Torgny Handreck (kassör), Bengt Wendel (sekreterare), Agnes Hedberg (aktivitetsansvarig), Kristina Nielsen (medlemsansvarig), Victoria Hasselquist (testansvarig), Christian Fredeskär (suppleant) samt Christian Strömberg (suppleant).