Varför alla företagare borde ha en mentor

Är du helt ny som företagare? Då borde du ha en mentor. Har du drivit företag ett tag eller rent utav flera år? Ja, då borde du också ha en mentor. Vill du exempelvis utöka till nya marknader? Skapa nya produkter eller tjänster? Digitalisera din verksamhet? Växa eller tjäna mer? Oavsett vilket läge du befinner dig i kan en mentor hjälpa dig på traven. Mentorskap är ett fenomen som lär ha funnits sedan antikens Grekland och innebär att du har en personlig rådgivare som du kan tala förtroendefullt med om din affärsverksamhet och få hjälp med tips och råd. Idag är det minst lika aktuellt och anledningarna till att alla egenföretagare borde ha en mentor är flera, här är några av dem!

Ensam är inte starkast

Ensam kan absolut vara stark men tillsammans blir vi starkare. Som egenföretagare har du bara dig själv och det blir lätt både ensamt och sårbart i längden om du inte omger dig med personer som stöttar dig på din resa. Ensam är inte starkast utan det är tillsammans som vi blir verkligt starka.

Det sociala nätverkets kraft

Ungefär 70 procent av alla arbeten tillsätts idag genom nätverkskontakter. Hur den statistiken ser ut för egenföretagare förtäljer inte denna svenska studie men rekommendationer och kontakter är A och O för alla företagare. Oavsett om det gäller att få in nya affärer, leverantörer, medarbetare eller något annat du kan tänkas behöva. Genom en mentor kommer du att nå ut till ännu fler personer via hens nätverk och bara det kan vara ovärderligt för din framtida verksamhet.

Lär av andras misstag

Alla gör vi misstag, det är knappast något nytt. Det är inte heller nytt att det en lär sig bäst genom sina egna misstag. Men varför nöja sig med det om du också kan lära dig av andras misstag och därmed undvika att trampa i fler företagarfällor än de du redan har upptäckt? Ju tidigare du kan få hjälp med att upptäcka vilka risker du står inför desto bättre kan du förhindra dem.

Möjligheten till att kunna fråga allt du undrar över

Alla har vi saker som vi undrar över. Stora som små. Så, varför gå och undra när det finns erfarna människor som antingen har svaren eller kan hjälpa dig finna dem? En bra mentor fungerar som din mentala PT och hen kommer att kunna hjälpa dig och ditt företag att må bättre och bli starkare.

Du kommer kunna lyckas snabbare

Goda råd sägs vara dyra men är det verkligen dyrt om de goda råden kan få din företagsverksamhet att växa både mer, tidigare och snabbare jämfört med om du skulle ha kommit på allting själv? Njä. Det tar mellan ett och fem år att etablera en affärsverksamhet beroende på vad det är för typ av företag, förutsättningar och marknader som det gäller. Att ha en mentor som kan hjälpa dig att navigera både inför och under tiden som du startar upp eller implementerar något nytt kommer att hjälpa dig spara både tid, kraft och därmed hjälpa dig att lyckas snabbare