Storföretagen och deras dåliga betalningsmoral

Socialdemokraternas näringspolitiske talesman Tomas Eneroth kommer nu med ett förslag, som även togs upp i dagens Ekos sändning, som ska hjälpa oss småföretagare att få snabbare betalt för våra produkter och tjänster genom att staten ska föregå som gott exempel och dra ned betalningstiden från 30 dagar till 10 dagar.

Förslaget skulle troligen hjälpa de flesta av oss ifall vi nu har produkter och tjänster som vi säljer till staten men så är det sällan.

Vi säljer till övriga stora företag och dessa kommer att precis som idag att gäcka oss med att dra ut på sina betalningar. Som småföretagare fick jag varningar om att ha bra koll på de mindre företag som jag skulle göra arbete hos och att kontrollera deras eventuella betalningsanmärkningar så att jag inte skulle få problem med att få betalt för mina tjänster.

Det rådet var inte speciellt relevant med hur det fungerar.

Jag har inte haft ett endaste problem med de mindre företagen som jag sålt mina utbildningstjänster till och de stora företagen som vi alla kan både uttala och stava till och som absolut inte har några som helst anmärkningar har jag fått skicka in till inkassoföretaget om att få hjälp att driva in betalningarna. Senast i veckan pratade jag igen med inkassoföretaget och frågade om det verkligen brukar gå till så här. Och de bekräftar det som även Tomas Enroth menar, nämligen att vi små företagare drivs att få ekonomiska problem med de stora företagens dåliga inställning till att betala i tid!

Vad händer om jag inte betalar mina fakturor på stödsystemsuppkopplingar, telefonabonnemang eller lånen ? Får jag fortsatt förtroende hos mina kunder då? Kan det vara så att vi småföretagare snart kan göra vår egna "svarta lista" över storföretagen som bör undvikas när det ska göras affärer ?

Fia Ensgård VD

Mentress AB