Sankt Kors Fastigheter storsatsar på elbilsladdning

Sankt Kors Fastigheter storsatsar på elbilsladdning

Sankt Kors Fastigheter har inlett ett samarbete med Tekniska verken i Linköping om etablering av totalt 150 publika laddplatser till elbilar. CLEVER har fått uppdraget som laddoperatör och alla laddplatserna kommer att ingå i CLEVERs publika nätverk.

Tidigare i år blev det klart att Tekniska verken i Linköping går in som delägare i CLEVER Sverige AB. Samtidigt påbörjades arbetet med etableringen av nya laddmöjligheter för elbilister i regionen. De 150 stationerna finansieras delvis via Klimatklivet där Naturvårdsverket har tilldelat stöd till Tekniska verken åt lokala klimatinvesteringar. Samarbetet med Sankt Kors Fastigheter med dotterbolaget Dukaten Parkering blir startskottet för etableringsarbetet i Linköping. Under hösten startar projektet och laddplatserna kommer att vara på plats under 2017.

CLEVER är Sveriges ledande laddoperatör för elbilar och gör det lätt för kommunala aktörer, företag och privatpersoner att köra elbil genom att erbjuda olika typer av laddlösningar. CLEVER har etablerat ett nätverk med fler än 50 snabbladdningsstationer längs Sveriges mest trafikerade vägar. Nu satsar företaget på destinationsladdning och bygger laddstationer där elbilsförare har ärenden, bland annat vid tåg och flyg.

I samarbetet med Sankt Kors Fastigheter och Tekniska verken agerar CLEVER som laddoperatör. Det innebär att CLEVER kommer att sköta all drift och underhåll på laddstationerna samt ansvara för erbjudandet till elbilsförarna, till exempel vägledning och kundservice. Platserna kommer att vara fördelade på Dukaten Parkerings anläggningar runtom i Linköping med tyngdpunkt i det nya multihuset Flustret som byggs i Vallastaden och kommer att vara del i det Bo- och samhällsexpo som äger rum där i september 2017. Flustret kommer att ha hela 60 platser. Övriga hus kommer att få mellan 4 och 12 platser per anläggning.

– Vi vill erbjuda våra kunder att ladda sina bilar på våra parkeringar, men känner inte att elförsäljning, drift och underhåll av laddplatser ligger i vår kärnverksamhet och därför är Tekniska verken och CLEVER naturliga samarbetspartners i detta. Det känns bra att en aktör som CLEVER tar hand om de operativa delarna av etableringen av alla de laddplatser vi nu ska etablera, säger Johan Kristiansson, vd på Sankt Kors Fastigheter med dotterbolaget Dukaten Parkering.

– Efter en intensiv utbyggnad av snabbladdningsnätverket satsar CLEVER nu på destinationsladdning och förtätning av laddmöjligheter i städer; både genom våra egna projekt och med tillförseln av kundetablerade laddplatser. Dukaten Parkering kommer bidra med stor nyttja till CLEVERs nätverk och till elbilisterna i Linköping, säger Fredrik Nordin, vd på CLEVER Sverige.

På CLEVERs smartphone-app kan man se alla publika laddstationer i CLEVERs laddnätverk. Här kan man också se om stationen är ledig, se vilka typer av uttag den har och ta del av aktuell driftinformation.

Mer information:
Fredrik Nordin, vd, CLEVER Sverige, tel. 070-00 33 901
Johan Kristiansson, vd Sankt Kors Fastigheter, tel. 070-647 58 15
Nathalie Kinell, presskontakt, CLEVER Sverige, tel. 070-00 33 911

Kategorier

CLEVER gör det lätt för både näringsliv och privatpersoner att välja elbil. Företaget tillhandahåller laddlösningar för enkel, snabb och säker laddning av elbilar hemma eller vid arbetsplatsen och etablerar ett landsomfattande stationsnät för snabbladdning i Sverige.

CLEVERs egenutvecklade mjukvara och backend-system gör det möjligt att ansluta och integrera hårdvara från alla olika leverantörer, vilket förenklar uppgiften att bygga upp en kostnadseffektiv och kundorienterad infrastruktur på en innovativ marknad.

CLEVER Sverige AB har sitt säte i Helsingborg och är för närvarande ägt av Öresundskraft AB, Jämtkraft AB och Tekniska verken i Linköping.

Nina Petersson

Presskontakt Marketing Manager 070-0033920

Välkommen till Mer Sweden!

Mer Sweden ingår i den europeiska laddkoncernen Mer och är en av de ledande laddoperatörerna för elbilar i Sverige. Vår ambition är att göra elbilsladdning enkel och tillgänglig för alla. Vi har ett rikstäckande publikt laddnätverk i Sverige och Norge och erbjuder laddlösningar för privatpersoner, företag, fastigheter och offentlig sektor. Mer samarbetar även med flera ledande biltillverkare. Mer Sweden ägs av Statkraft, Öresundskraft AB, Jämtkraft AB och Tekniska verken i Linköping.

Mer Sweden
Södra Stenbocksgatan 77