Hallå där, Rickard Skog resande servicetekniker

Hallå där, Rickard Skog resande servicetekniker

Hej Rickard, vad gör du?

Just nu står jag på verkstaden och bygger jonbytaren som ska till en av våra kunder! Igår var jag hos en annan kund där en pump behövde ha nya lager.

Spännande med variation! Men hur ser en typisk arbetsdag ut för dig? Om det ens finns något som kan kallas ”typisk arbetsdag”?
Haha, ja du det har du rätt i. Man är nästan ständigt på resande fot, i väg på någon typ av serviceuppdrag. Det kan vara både inplanerade och akuta resor. Det börjar ofta med att jag läser igenom serviceordern jag får från kontoret där det står vad jag ska göra. Sedan använder jag bilresan för att mentalt förbereda mig på processen. Det jag har lärt mig är att verkligheten sällan blir som planen. I ursprungsplanen kanske det handlade om en vanlig tvätt av en RO (omvänd osmos) eller ultrafilter. När jag väl kommer till kunden visar det sig kanske att de har problem med bakterietillväxt eller något annat. Då får man lägga om planeringen eftersom olika typer av smuts måste angripas på olika sätt.

Det låter som man måste vara flexibelt inställd för den här typen av arbete?
O ja, det är nog det personlighetsdrag som är viktigaste för att trivas. Du får inte vara rädd för att planeringen ändras om under en dag. Vi har ju en planerad vecka, men redan på måndagskvällen kan den vara ändrad på grund av akutarbete.

Och det känns ju inte som några problem för dig eller hur?
Haha, nä det här jobbet passar mig som handen i handsken. Jag tycker att det roligaste med jobbet är ombytligheten av mina olika arbetsställen. Det blir aldrig monotont eller långtråkigt. Jag kan komma till samma kund 10 gånger på ett år och varje gång får jag använda mitt huvud.

Spännande – men finns det något som är utmanande eller jobbigt med det du jobbar med?
Alltså – det är ju samma sak som det är som är roligt: De snabba växlingarna i planeringen. Att kunna planera om och ställa om sig ganska snabbt. Man är på väg någonstans och så får man ett samtal om att vända om och ta ett nytt uppdrag. Som innan jul när vi var på väg hem från ett jobb, så kom ett samtal om en akututryckning till ett kommunalt bolag som fått ett akutstopp. Då fick vi vända om och lösa den akuta situationen. Så på så sätt är det också viktigt med en förstående familj.

Alltså, när du lägger fram det så här, kan man säga att ni servicetekniker har vad man kallar för en samhällsviktig tjänst?
Jo men ja, faktiskt. För hade vi inte löst det akuta problemet för det kommunala bolaget, hade de varit tvungna att stoppa driften vilket hade påverkat medborgarna på sikt.

Alltså vilken viktig uppgift! När känner du dig då riktigt nöjd efter en dag?
Just det som jag sa, när man varit ute och avhjälpt ett akutproblem och känner att nu är det klart och nu funkar det. Nu har jag gjort en insats både för kunden och för samhället. Det känns gott och jag känner definitivt en stolthet när jag åker därifrån.

Vi har ju en annons ute nu, vad vill du säga till de som funderar på att söka?
Att det är ett väldigt spännande och ombytligt arbete. Sen kan det vara bra att om den som söker har familj, att alla är införstådda med att det är ett resande arbete som med kort varsel kan planeras om. En enorm förmån som jag verkligen uppskattar är att Mercatus arbetsfält är i stort sett hela Norden, man kommer ut och får se en massa vackra platser som man antagligen inte skulle ha kommit till annars.

Det är ju lite vingligt på arbetsmarknaden just nu, hur ser du på framtiden för din typ av tjänst?
Jag ser positivt på framtiden! Behovet av tekniker som reparerar och underhåller anläggningar kommer alltid att behövas. Tekniken blir mer avancerad och kräver sitt underhåll.

Hur skulle du beskriva Mercatus som arbetsgivare?
Mercatus som arbetsplats är ett härligt gäng med många olika typer av personligheter. Det är ingen som tror att man är bättre än någon annan. Det är bra förmåner och är generellt en väldigt omtänksam arbetsgivare.

Namn: Rickard Skog
Ålder: 43
Familj: Två vuxna barn och en fru, hund, 2 katter
Älsklingsmat: Lasagne!!
Fritid: Sommarhalvåret lägger jag mycket tid på husvagnen. Sen är jag otroligt fiskeintresserad och gillar att ta en tur ut på sjön!