Magnus Nilsson inköpsansvarig på Mercatus tillsammans med Lovisa Nilsson, praktikant från Vimmerby Gymnasium

Medarbetarpresentation Magnus Nilsson

Magnus Nilsson inköpsansvarig på Mercatus intervjuas av Lovisa Nilsson, praktikant från Vimmerby Gymnasium, Samhäll Media:

Ett engagerat gäng med god gemenskap erbjuds i Mercatus arbetsmiljö. Som inköpsansvarig består dagarna av planering, problemlösning och anpassning. - Extra nöjd känner jag mig när jag fått mycket gjort och när allt gått rätt till, säger Magnus Nilsson inköpare och IT-samordnare på Mercatus.

En dag på Mercatus som Magnus Nilsson kan beskrivas som varierande och oförutsägbar. Magnus har flera uppgifter men i huvudsak arbetar han med inköp av komponenter eller maskindelar. Det vill säga att han har kontakt med leverantörer och begär offerter som innehåller priser och leveranstider på komponenterna. Dessutom arbetar Magnus med it-support då han planerar supporten av it-utrustning samt offererar och säljer reservdelar. - Jag kastats mellan flera skilda arbetsuppgifter vilket både är utmanande och kämpigt men som därmed gör arbetet alltmer spännande. Det blir en variation i vardagen, beskriver Magnus Nilsson.

“En dag är inte lik den andra”

I Magnus och för de allra flestas tjänst gäller det att vara flexibel. Arbetet är mycket självständigt och då det kan uppstå oförutsedda händelser, såsom oväntade skeenden hos kundernas maskiner eller våra projekt som Mercatus driver, krävs en känsla för omprioritering. Med andra ord är arbetet omväxlande och det är svårt att beräkna en typisk arbetsdag. - Enkelt förklarat, om jag gjort en minneslista inför morgondagen är det inte säkert att jag hunnit mer än en av punkterna i slutet av dagen därpå då nya problemställningar dyker upp som måste lösas. Det är många bollar i luften att hålla reda på och utmaningen blir att välja vad som ska prioriteras i första hand. Periodvis uppkommer korta ledtider där det krävs en snabb lösningsmetod. Efter att arbetat här ett tag har jag fått en bättre erfarenhet att hantera somliga situationer, men självklart hinner vissa saker aldrig bli en vana, berättar Magnus.

Mercatus har en blandning av tjänster och personliga färdigheter, det finns en variation av det mesta, yngre som äldre samt strävar företaget efter en jämnare könsfördelning. - Det är en god stämning mellan kollegorna och alla har nära till skratt, säger Magnus. Alla kollegor på Mercatus har en viktig roll. Framtiden kan vara svår att förutspå i takt med att arbetslivets och företagens behov förändras. - Det som min roll bidrar med är att hålla igång våra kunders verksamheter genom att levererar reservdelar och maskiner till våra kunder samt köpa maskindelar som i sin tur gynnar våra leverantörer. I framtiden ser jag att min typ av tjänst är kvar men att arbetet utvecklas, eventuellt kommer fler onlineköp genomföras. Det bästa tipset jag har till sökande är som tidigare nämnt att vara beredd på variation och snabba omställningar i planeringen, menar han.

Namn: Magnus Nilsson
Ålder: 57 år
Familj: Två vuxna barn och en sambo.
Älsklingsmat: Grillad karré med tillbehör, plus ett glas rött (när jag inte har ont i tån).
Fritid: Gillar att basta, vara i stugan, träna, umgås med vänner och bekanta. Dessutom renovera och snickra som en sidohobby.