Marie Alsér och Freddy Karlsson är Mercatus två färskaste medarbetare

Säg hej till Marie och Freddy, nya ansikten på Mercatus!

Teknisk förstärkning på Spån- och Skärvätskeavdelningen
Sist ut i våra presentationer av nyanställda under 2021 är Freddy Karlsson och Marie Alsér, som båda flyttat in på kontoret. Marie smygstartade under december och kommer arbeta inom den administrativa avdelningen. Freddy började i november och har en bakgrund som gjuteri-tekniker och skiftledare. Hans tekniska intresse hoppas han kunna vara till nytta i sin nya roll här på Mercatus. Vi fick en pratstund med honom mellan kundmötena.

Hej Freddy, grattis till nytt jobb! Vad gör du här på Mercatus?
- Tack så mycket! Jag är ny projektledare på spån- och skärvätskeavdelningen.

Hur kommer det sig att du sökte dig till Mercatus?
- Jag har länge haft ögonen på Mercatus och intresserats av hur företaget arbetar, och jag kände att jag var redo för något nytt. Så när jag såg annonsen så kändes det helt rätt att söka, och det ångrar jag inte en sekund.

Vilken är den största skillnaden mot ditt tidigare jobb?
- Jag skulle nog säga att det är arbetsmiljön. Jag har tidigare arbetat operativt inom industrin så omställningen att sitta på kontor är nog den största omställningen. Sen är en stor utmaning att lära sig alla artiklar vi jobbar med och dess funktion.

Hur har den första tiden varit?
- Det har varit väldigt givande och roligt. Mercatus är en väldigt bra arbetsplats och trevliga medarbetare som alltid hjälper till.

Och slutligen, när du inte är på Mercatus, vad gör du då?
- Då blir det mest att umgås med familj och vänner, blir ju också lite renoveringar av huset. Sen har jag ett motorsportintresse så om det finns tid och lust så kan de bli någon minut i garaget.

Matchad kompetens på marknadsavdelningen
Den 1a januari 2022 fick så även den administrativa avdelningen förstärkning i form av Marie Alsér, som arbetar som kvalitets- och marknadsansvarig. Huvudsakliga arbetsuppgifter består just nu mycket av planering och att sätta en agenda framåt inom de tre huvudområdena: interna projektprocessen, kvalitetsledningssystem och marknadsföring/kommunikation. Parallellt med detta pågår också arbetet med att lansera en ny hemsida.

Sin bakgrund beskriver Marie som brokig och bred, och består av arbeten som upplevelseproducent, projektledare inom kommunikation och affärsutveckling - både internt och som konsult, coach. Nu senast kommer hon från arbetet som teaterproducent på Astrid Lindgrens Värld. Den största skillnaden mot tidigare arbeten är att kunna påverka och driva utvecklingen och att få använda både den kreativa och processinriktade kompetensen.

För Marie, som ingår i ägarkonstellationen och är uppvuxen med företaget i familjen, har det inte varit självklart att gå in operativt i företaget:

- Ibland faller pusselbitarna rätt och Mercatus hade nu ett behov, jag en kompetens som matchade det behovet och tiden var mogen. Tanken har pockat på uppmärksamhet en del under åren, men det har inte varit aktuellt att gå vidare med i skarpt läge förrän senaste året.

Den första tiden beskriver Marie som omtumlande och härlig med att förstå komplexa system, anläggningar och processer. Det finns mycket att ta tag i och många nya ord och uttryck som ska sättas i rätt sammanhang.

Sin fritid ägnar Marie åt hus, familj och naturen – gärna paddlandes i en kajak på Kalmar läns största sjö Yxern som nås från trädgården.

Vi hälsar både Freddy och Marie varmt välkomna till gänget och hoppas de ska trivas hos oss!