Skärvätskereningsanläggning av typ PF350 i drift på Resinit i Västervik

Centralrening till plastbearbetning

Vi har fått äran att leverera ytterligare en anläggning till Resinit AB i Västervik.

Resinit är en kvalificerad underleverantör av maskinbearbetade plast- och laminatkomponenter, med specialitet av svårbearbetade plastmaterial med höga krav på kvalitet och leveranssäkerhet.

Vi har levererat en skärvätskereningsanläggning av typ PF350 (pappersbandfilter), som fungerar som central reningsanläggning till tre styck bearbetningsmaskiner.

Vid varje bearbetningsmaskin har transportörens standardtank byggts om för att fungera som en pumptank som pumpar den förorenade skärvätskan till reningsanläggningen. Typ av pappersbandfilter är valt för att på bästa sätt kunna ta hand om de olika typerna av plastspånor som belastar filtret, vissa material flyter medans andra sjunker.

Den centrala skärvätskereningsanläggningen är utrustad med automatisk dosering och påfyllning av skärvätska, kylning och cirkulationsdrift. Cirkulationsdriften är gjord så att skärvätskan vid längre stillestånd cirkuleras i maskintankar och reningsanläggningens tank, för att skärvätskan ska hålla sig fräsch.