Herman och Olle idrifttar skärvätskesystem på plats i Belgien

Idrifttagning i Belgien

Under förra veckan var Herman och Olle, Mercatus, tillsammans med Modig Machine Tool på idrifttagning av en skärvätskereningsanläggning och transportör hos slutkund i Belgien.

Anläggningen är dimensionerad för att kunna ta om hand om stora mängder metallspånor och rena skärvätska. Spånorna transporteras ut ur maskinen med hjälp av en större skraptransportör och vätskan pumpas vidare till reningsanläggningen. Reningen betår av ett VRF-filter (vakuumrotationsfilter) som lämpar sig bra vid bearbetning i aluminum, stål och titan och är fritt från förbrukningsmaterial. I leveransen ingår även en kylare för att hålla skärvätskans temperatur på en jämn och korrekt nivå.

Modig Machine Tools är ett högteknologiskt företag som utvecklar och tillverkar högpresterande bearbetningsmaskiner. Profilbearbetningsmaskin HHV har länge varit en populär maskin på marknaden och nu är också intresset väldigt stort för den nya portalfräsmaskinen RigiMill som finns i olika utföranden. Maskinen är en stabil och kraftfull portalfräs som är speciellt utvecklad för att snabbt, effektivt och med hög precision bearbeta profiler av olika slag.