Christer Fuglesang, Space Advisory Stockholm AB, delägare i Mercatus Engineering AB.

Påskhälsning från Christer Fuglesang och Mercatus

Det är en väldigt konstig tid vi lever i och det är inte mycket som är sig likt. För att minimera smittspridningen har vi alla en skyldighet att följa råden från Folkhälsomyndigheten att inte utsätta oss själva eller andra för smitta - evenemang ställs in, resor skjuts på framtiden och släktkalasen får vänta. Det är en tuff tid för många, en orolig tid, kanske inte i första hand för smittan utan för alla våra nära och kära äldre som sedan länge suttit isolerade och som fortsatt behöver isolera sig.

Lagom till Påskhelgen kom några kloka ord från en av våra delägare – Christer Fuglesang, som vi gärna vill dela med oss av. Lite reflektion, tröst och tips till alla som sitter isolerade. Tankar du gärna får dela vidare till familj och vänner.

Som astronaut har han ofta varit avskuren från omvärlden och får idag många frågor från olika håll hur han klarat isoleringen. Här några rader från Christer:

”- Jag kände mig inte speciellt isolerad de båda gånger jag var i rymden (13 dagar respektive 14 dagar) och säkert berodde det på att vi hade bra radiokontakter och kunde hålla ganska regelbunden kontakt med familj och vänner via e-post och ett Skype-liknande system.

Mer isolerad var jag under ”ledarskap/följar-träning” i vildmarken tillsammans med besättningarna som jag senare skulle flyga med. Under 9-10 dagar hade vi inte ens mobilkontakt med omvärlden. Och 1979 då jag seglade över Atlanten med tre vänner – då hade vi ingen kontakt alls med andra på tre veckor.

Men den stora skillnaden jämfört med vad som händer nu är att alla dessa "äventyr" var planerade och att jag gjorde det för att jag ville, för att jag tyckte det var roligt. När vi nu tvingas vara isär, är det svårare att hantera. Min erfarenhet är att det som hjälper i isolering är att planera sin tid, hålla sig igång, hålla kontakt med människor på de sätt du kan (telefon, internet, Skype, Facetime mm). Blanda arbete med fysisk aktivitet (på International Space Station ISS har besättningen två träningspass varje dag, dock främst för att förbli fysiskt frisk, men det hjälper verkligen psykologiskt också) och glöm inte hobbyaktiviteter. Ett tips från mig är att göra upp ett schema - och inte glömma att äta regelbundet. I grund och botten göra sådant som man alltid rekommenderas att göra.

Mitt kanske allra viktigaste råd är att försöka acceptera situationen som den är och vara positiv! Det blir så mycket lättare om man accepterar läget när man ändå inte kan göra något åt situationen. Om några månader borde vi vara tillbaka till den normala vardagen igen 😊”

Christer Fuglesang och Elisabeth Fuglesang.

Vi instämmer med Christer och fångar allt positivt som faktiskt sker i vår omvärld!

Med dessa kloka ord önskar vi alla en GLAD PÅSK!

Öppettider under påsken:
Under påsken kommer vi på Mercatus passa på att ta lite extra ledigt men vi kommer ändå finnas tillgängliga för dig via vårt växelnummer, 0492-17100.