Rymdresa med Christer Fuglesang tillsammans med ungdomarna

Rymdresa med Christer Fuglesang tillsammans med ungdomarna

I samband med Vimmerby Gymnasiums Hållbarhetsdag bjöd Mercatus in till en föreläsning av Christer Fuglesang, där vi tillsammans utforskade den spännande världen bortom vår egen planet.

Under föreläsningen tog Christer med oss på en spännande rymdresa där vi fick uppleva hur man lever i rymden och vilken förståelse man får för att bevara vårt eget unika blåa hem, Jorden.

Syftet var att öka intresset för tekniska utbildningar inom gymnasiet som har en sjunkande trend.

Denna kompetens är viktig för Mercatus och många andra företag i vår region.

Vi ville också uppmärksamma vikten av effektiv vattenanvändning och påverka vårt synsätt på denna livgivande gåva.
Utrustning för effektiv vattenanvändning är något Mercatus arbetat med sedan starten för 50 år sedan.

På Vimmerby Gymnasium var Mercatus representerade för att visa vår del av teknik som renar och återvinner vätskor och vatten i industrin. Jon Lundahl visade exempel och eleverna fick ställa frågor bl a.

Pär Bragsjö, VD, på Mercatus betonar att samarbetet med gymnasiet är en viktig pusselbit för kompetensförsörjning såväl som att sprida kunskapen om hur mycket vatten våra industrier behöver. Där lobbar vi för att fler industrier ska ta klivet att helt recirkulera sitt processvatten som används för att tvätta, kyla eller spola vid tillverkning av olika produkter.