Service och slitagekontroll på spånhanteringssystem hos kund.

Service och inspektion av spånhanteringsanläggningar

Under ett par veckors tid har vi haft ett par servicetekniker på plats hos kund för ett större service- och underhållsjobb.

Arbetet innefattar att serva och slitagekontrollera sex större spånhanteringssystem som Mercatus levererat för omkring fyra år sedan. Systemen innefattar containertippar, transportörer, spånkrossar och spåncentrifuger.

Anläggningarna belastas med mycket stora mängder abrasiva gjutjärn- och stålspånor och efter de fyra åren i drift görs ett större underhållsarbete.

Anläggningarnas uppgift hos kunden är att i varje fabriksdel snabbt och enkelt kunna hantera och torka spånorna, för att sedan automatiskt transportera de torra spånorna till centralt ställe för vidare hantering och återvinning.