Anders Ekström, Munkforssågar kontrollerar reningsanläggningen tillsammans med Joachim Karlsson, Mercatus

AB Munkforssågar mer än halverade skärvätskemängden med ny reningsanläggning

Cirka 100 kubikmeter mindre skärvätska är en av fördelarna när Munkforssågar bytte till högpresterande skärvätskerening med vacuumfilter från Mercatus Engineering. Det ger såväl ekonomiska som miljömässiga vinster. Andra positiva effekter är en mycket högre reningsgrad, vilket innebär optimerad slipning, högre produktionstakt och kortare tid för underhåll.

Munkforssågars historia började 1948 när Anders Hallberg startade företaget Hallbergs sågar med tillverkning av sågblad i ett litet skjul på pappans gård. Idag arbetar ett sextiotal personer på företaget, som fortfarande är familjeägt. Verksamheten har även vuxit med flera bolag till en industrikoncern med cirka 300 anställda.

Koncernen tillverkar och säljer verktyg för sågning och skivning av produkter till den globala livsmedels- och träindustrin, bland annat slakterier och mindre sågverk. Bandbredden är mellan sex och femtio millimeter och längderna kan i specialapplikationer för bland annat flygindustrin nå ända upp till tolv meter. Marknaden finns över hela världen. Exportandelen är hela 98 procent.

–Vi har haft en stadig tillväxt under många år. Dels har vi tagit marknadsandelar på befintliga marknader, dels har vi etablerats i nya länder. Våra produkter finns i Syd- och Nordamerika, Asien, Afrika och Europa, berättar Anders Ekström, teknik & utveckling på Munkforssågar.

Positivt överraskade

Råmaterialet består av bandstål som slipas och här kommer skärvätskereningen in i bilden.

–Vi fick rostproblem och driftstopp i det gamla systemet med sedimentationsfiltrering med magnetfilter, och när vi började sondera marknaden efter alternativ kom vi i kontakt med Mercatus. Vi blev positivt överraskade, och lite tagna på sängen får vi erkänna, av deras lösning och vad tekniken med vacuumfilter klarade av, säger Anders Ekström.

Den första centrala anläggningen levererades under 2017 och sedan dess har Munkforsgruppen investerat i ytterligare sex anläggningar.

–På våra dotterbolag Sawmill och Swedev har vi installerat två kompletta och rejäla kompaktanläggningar, de övriga är modulbyggda med skräddarsydda lösningar och separata skärvätsketankar. Mercatus är öppen för modifieringar och utveckling av systemen efter våra behov. Till det senaste har vi exempelvis åstadkommit energibesparingar. Systemen kommunicerar med varandra och anläggningen styr var resurserna sätts in utifrån behoven av exempelvis kylmedia. På så sätt använder vi inte resurser i onödan, förklarar Anders Ekström.

Anders berättar att vinsterna med de nya reningsanläggningarna är flera:

–Att vi har minskat skärvätskan från 180 kubikmeter till 75–80 kubikmeter är den största vinsten såväl ekonomiskt som miljömässigt. Andra fördelar är den högre reningsgraden. Det gör att vi kan optimera slipningen med mindre munstycken och ändå köra i högre hastighet. Vi kan få ut mer per maskintimme. Vi behöver lägga mindre tid på underhåll och stopptiderna för rengöring av tankar och skrapverk och annan service är i stort sett halverade.

I samband med investeringarna i de nya reningsanläggningarna passade även Munkforssågar på att byta ut brikettpressarna för slipmull.

–Det är en fördel att ha en helhetsleverantör som kan hela systemet, så därför valde vi att byta även dem, berättar Anders Ekström.

På frågan om det var några utmaningar i samband med bytet eller installationerna svarar Anders:

–Det är stora tankar och därför krävs en del planering. Vi har valt en layout som underlättar tillgängligheten för underhåll i stället för att komprimera anläggningen maximalt. I övrigt har det fungerat väl.

Även skärvätskeleverantören nöjd

ILS Nordic AB är en strategisk samarbetspartner och ambassadör till Castrol p

å den svenska marknaden. Det är de som levererar den syntetiska Castrol-skärvätska som används av Munkforssågar. Deras representant Håkan Lindborg säger så här om anläggningen:

–Systemen är bland de mest välinvesterade och välfungerande som vi har stött på. De ger fantastiska flöden och mycket bra rening, vilket i kombination med Castrols marknadsledande skärvätskor gällande biostabilitet ökar livslängden på skärvätskan markant. Den effektiva filtreringen innebär att skärvätskorna håller sig rena längre och anläggningen kan prestera på högsta nivå under längre tid innan det krävs ett byte av skärvätska. Dessutom kräver anläggningarna mindre utrymme jämfört med traditionella tankar, vilket är en fördel i många verkstäder.

//Fakta om reningsanläggningarna//

De två filtren som används i vardera system tar hand respektive om 1200 l/min med volym runt 22 kubik

Samtliga huvudkomponenter är frekvensstyrda och anläggningen är utförd på det sättet att all spillvätska/slippmull tas tillvara, vilket skapar minimala förluster

Huvudstammen ut till maskinen trycksätts med ca 5-6 bar vilket medför att slipprocesserna kan gå hårdare än vad dom gjort innan och det produceras mer sågblad