Concept CLA Class – försmak på ny elbilsfamilj från Mercedes-Benz

Mercedes-Benz Concept CLA Class, som premiärvisats på IAA-mässan i München, är en första försmak av märkets helt nya elbilsfamilj. Totalt kommer det fyra modeller i vad som beskrivs som ett instegssegment . Bilen kommer att byggas på den nya MMA plattformen och får en räckvidd på upp till 75 mil och energiförbrukning på bara ca 1,2 kWh/mil. Dessutom har den en unik funktion som larmar om ett barn lämnats i bilen.

Mercedes-Benz konceptbil Vision EQXX slog alla tänkbara rekord både i elförbrukning och räckvidd när den klarade mer än 100 mil på en laddning. Nu är tekniken placerad i helt nya Concept CLA Class som visades på IAA-mässan i München. Bilen som är en 4-dörrars coupé är nästan produktionsklar och blir den första av fyra modeller i en helt ny elbilsfamilj som kommer att utgöra märkets instegssegment. Vid sidan av den visade bilen kommer familjen också att innehålla en shooting brake och två suv-modeller.

Den tekniska basen är Mercedes-Benz nya elbilsplattform MMA. Concept CLA Class beräknas ha en energiförbrukning på rekordlåga 1,2 kWh/mil och en räckvidd på ca 75 mil.

”Den nya familjen är den första som vi utvecklat från scratch för att klara våra egna Ambition 2039 klimatmål. Då ska våra bilar ha netto-noll i CO2-utsläpp beräknat på en livscykelanalys.” säger Mercedes-Benz koncernchef Ola Källenius.

MMA-bilarna sänker redan idag de totala C02-utsläppen med ca 40 % jämfört med sina föregångare. Inte minst på grund av sin ytterst effektiva drivlina men också genom att man använder mer återvunna material och bygger bilarna på fabriker som drivs med fossilfri el. Bilen har 800 volts elsystem och batterier med ytterst hög energitäthet. Det kommer att gå att välja mellan två sorters koboltfria batterier – toppmodellen får anodteknik med kiseloxid medan instegsversionens batterier är baserade på litiumjärnfostat.

Tack vare 800 voltstekniken går det att ladda med upp 250 kW. I kombination med den låga energiförbrukningen gör detta att man kan ladda för 40 mils körning på bara 15 minuter.

Concept CLA Class erbjuder också möjlighet till tvåvägsladdning. Det vill säga att bilens batteri kan fungera både som energireserv för hemmet och som lastbalansering för elnätet.

Hela drivlinan med motor, transmission och elektronik är nyutvecklad in-house hos Mercedes-Benz och helt modulärt uppbyggd. Motorn på 234 hk (175 kW) är kopplad via en 2-stegs transmission och har tack vare ny styr-elektronik en extremt hög energieffektivitet. Hela 93 % av energin i batteriet når hjulen vid långkörningar.
Motorn har också en mycket låg halt av sällsynta jordartsmetaller – nära 0%.
I Concept CLA Class driver motorn på bakhjulen, men tack vare att den är byggd i moduler kan den även användas för 4x4 samt för bilar i andra familjer och storleksklasser.

En annan nyhet är en helt ny digital arkitektur som går hela vägen från ”chip-to-cloud” med eget operativsystem – MB.OS. Det ger nya möjligheter för att personalisera upplevelsen av bilen och att skapa mer säkerhet och komfort och ge bättre självkörande funktioner.

På den digitala sidan märks också den nya instrumenteringen ”MBUX Superscreen” med realtidsgrafik från Unity Game Engine.

Barn-varning

En helt unik funktion i Concept CLA – och ett resultat av den nya digitala arkitekturen - är att bilen kan känna av om ett barn lämnats ensam i den. Totalt samverkar 20 olika system som känner av om det är ett barn i bilen genom att känna av ett barns distinkta sätt att andas. Systemen kan till och med märka om det finns ett nyfött barn i bilen. Samtidigt känner kameror av om det även är en vuxen på plats. Om det är ett ensamt barn i bilen skickas signaler till förarens mobil för att göra denne uppmärksam. Om temperaturen höjs över en kritisk punkt går ett speciellt larm igång, som inte låter som ett billarm, samtidigt som luftkonditioneringen sätts på och varningsmeddelanden skickas till samtliga telefoner som är kopplade till bilen. Och om inte detta heller ger resultat så larmas räddningstjänsten direkt.

Läs mer om Concept CLA Class här: