Mercedes-Benz kompakta eldrivna suvar EQA och EQB får en rejäl uppdatering.

Mercedes-Benz kompakta el-suvar uppdateras.

Mercedes-Benz kompakta eldrivna suvar EQA och EQB får en rejäl uppdatering. EQA får nu en räckvidd på upp till ca 56 mil och EQB kan fås med drag och får en släpvagnsvikt på upp till 1700 kg.

EQA och EQB är Mercedes-Benz eldrivna instegsmodeller. Två kompakta suvar som fått en stor publik. Nu får de en rejäl uppdatering både vad gäller design och teknik.

EQA får nu upp till hela 56 mils räckvidd tack vare bland annat nya däck med optimerat rullmotstånd.

En efterlängtad nyhet är att EQB i sitt 5-sitsiga utförande kan kommer att kunna fås med drag. Den framhjulsdrivna versionen får en maximal släpvagnsvikt på 1400 kg och de fyrhjulsdrivna får dra upp till 1700 kg släp. Maximalt kultryck är 80 kg vilket betyder att det går att ha en cykelhållare med elcyklar monterad.

Båda modellerna får en ny front som mer påminner om de större syskonen EQE och EQS. Interiört blir den 10,25 tum stora centrumskärmen standard. Instrumenteringen kan ställas mellan tre olika stilar och panelbelysningens färger kan ställas i 10 olika ”färgvärldar”.

Laddning kan numera ske med Plug & Charge, vilket betyder att laddstationen och bilen automatiskt kommunicerar med varandra och laddningen startar så snart laddkontakten sätts i. Det behövs alltså inga appar eller kort och betalningen sköts direkt från Mercedes me charge. Plug & Charge fungerar bland annat på alla Ionitys snabbladdare i Europa.

Även infotainmentsystemet MBUX är kraftigt uppdaterat med förbättrad röststyrning och bilarna har nu senaste versionen som bland annat gör det möjligt att uppdatera mjukvara over-the-air. Det gör också att det går att beställa extra digitala funktioner. Bilarna har också uppdaterade förarassistenter.

Det går också att få dem med Burmester® surround sound system med Dolby Atmos®. En helt unik ljudupplevelse som bland annat automatiskt ändrar ljudbilden efter det omgivande ljudet.

Säljstart sker under hösten och bilarna kommer till Sverige i början av 2024.