Nu är det efterlängtad säljstart för Mercedes nya C-Klass som laddhybrid med dieselmotor.

Mercedes-Benz nya C-Klass som diesel-laddhybrid är släppt i Sverige

Nu är det efterlängtad säljstart för Mercedes-Benz nya C-Klass som laddhybrid med dieselmotor. Bilen går att beställa både som sedan och kombi och båda karossutförandena går att få med 4MATIC fyrhjulsdrift. Priserna i Sverige börjar på 626.900 kronor (C 300 de sedan).

Mercedes-Benz är ensamma på marknaden om att erbjuda laddhybrider med dieselmotor. En lösning som blivit mycket populär i Sverige.

Nu är det äntligen säljstart för den senaste generationens C-Klass från Mercedes med just den drivlinan – C 300 de. Bilen är försedd med en dieselmotor på 197 hk (145 kW) som kombineras med en elmotor på 129 hk (95 kW). Det ger en systemeffekt på 313 hästkrafter och ett sammanlagt vridmoment på hela 700 Nm.

Vid ren elkörning förbrukar den ca 1,8 – 2,2 kWh/mil och med det 25,4kWh stora batteriet ger det en räckvidd på el på ca 10 mil (94 – 108 km).

Batteriet kan laddas med 11 kW AC och med upp till 55 kW DC (tillval). Det betyder att en full laddning (10-100 %) med AC tar ca 2 timmar och med DC (10 – 80%) ca 20 minuter.

Bilen finns att beställa både med bakhjulsdrift och med 4MATIC fyrhjulsdrift och finns både som sedan och kombi.

Som sedan kostar C 300 de från 626.900 kronor med bakhjulsdrift medan den fyrhjulsdrivna C 300 de 4MATIC kostar från 646.900. Kombiversionerna kostar 15.000 kronor mer.

Bilarna kommer till Sverige i början av 2023.

Mercedes-Benz Sverige AB är den officiella importören av Mercedes-Benz personbilar och transportbilar i Sverige. Huvudkontoret ligger i Malmö där vi har en gemensam svensk-dansk organisation för de två marknaderna. Sammanlagt är vi cirka 250 medarbetare som arbetar med en rad varierande uppgifter inom bland annat försäljning, marknadsföring, teknik och service. Vårt systerbolag Mercedes-Benz Finans Sverige AB erbjuder bilfinansiering och andra fordonsrelaterade servicetjänster. Den svenska verksamheten ingår i den globala koncernen Mercedes-Benz Group AG. Bolagets grundare Gottlieb Daimler och Carl Benz skrev historia när man uppfann den första bilen år 1886. Daimler är en av de största producenterna i världen av premiumbilar och världens största tillverkare av kommersiella fordon.