Mercedes-Benz VISION EQXX kördes 100 mil i verklig trafik på en laddning - i farter på upp till 140 km/tim. Förbrukningen blev extremt låga 0.87 kWh/mil.

Mercedes-Benz VISION EQXX slår el-rekord: 100 mil på en laddning och 0,87 kWh per mil

VISION EQXX från Mercedes-Benz har nu lämnat utställningssalongerna och gett sig ut på en europeisk road-trip. Trots farter på upp till 140 km/tim och i kuperad terräng höll sig förbrukningen på extremt låga 0,87 kWh per mil. Det gjorde att man klarade den 100 mil långa sträckan Sindelfingen till franska Rivieran på en laddning.

Från Sindelfingen i Tyskland, över de Schweiziska alperna och norra Italien till målet – Cassis på franska rivieran. Totalt över 100 mil i vardagstrafik som klarades på en enda laddning vilket ger en förbrukning på 0,87 kWh per mil. Faktum är att batteriet hade 15% laddning kvar när målet nåddes och alltså hade kunnat köras ca 14 mil till.

Under hela resan höll bilen samma tempo som den omgivande i trafiken och under långa sträckor på tyska autobahn var farten upp till 140 km/tim.

Hela resan företogs med förseglad laddlucka och med en oberoende expert från TÜV Süd.

Mercedes-Benz VD, Ola Källenius, var lyrisk:

”Vi gjorde det! Vi klarade oss mer än 100 mil på en laddning utan ansträngning och med en förbrukning på bara 8,7 kWh/100 km i verklig trafik. VISION EQXX är den mest energieffektiva Mercedes som någonsin tillverkats. Teknologin bakom den är en milstolpe i elbilsutvecklingen och understryker hela vårt strategiska mål ”Lead in Electric”.

Läs mer om resan här: